nismo joe Posted 13 June 2010 Share Posted 13 June 2010 (edited) Het originele topic uit 2005 http://forums.sxoc.nl/index.php?showtopic=8987&hl= Omdat de vorige foto's van mijn webspace zijn ehm verloren, nu een nieuw topic. Vandaag ff de ECU van Johan gedaan. Voor degene die het niet weten, dit is je ECU van buiten. Te vinden aan de pasagierskant bij de voeten achter een afdekplaat. Allereerst schroef je de platen eraf. Aan 1 kant in de hoek zie je het gedeelte waar dadelijk aan ge(de)soldeerd word. Zoals je ziet zijn er 2 pinnetjes omgebogen op het bord. Deze kun je terug buigen, maar dat mag je pas doen als de tin vloeibaar is. Aan de andere kant ziet het er zo uit. Je ziet hier nog een plaat. Die moet ook eraf. En daar zit ons chippie links in beeld. Je kunt het desolderen doen met een tinzuiger. Voeg wat extra tin bij je bout zodat de warmte sneller van je bout naar het bord overgaat. Of gebruik een profesioneele desoldeerbout. Als alle pootjes tinvrij zijn kun je voorzichtig de chip eruit halen. En je houd een mooi leeg plekje over. Zoals je ziet buigen sommige pootjes wat. Dit maakt niet uit. Met een platbektang kun je ze weer mooi recht krijgen. Doe dit wel voorzichtig want met sommige chips kom je niet door de APK vanwege de uitstoot. Dus deze chip heb je nog nodig. Het voetje mag erin, let wel goed op. Er zit een markering in het voetje en op het moederbord. Deze wijs ik aan. Hou deze markeringen bij elkaar om later vergissingen te voorkomen. Het voetje zit erin. En de onderkant. Ik had alleen een voetje van Johan gekregen, dus heb zijn origineele chip maar even terug gedaan. Je ziet op de chip ook een markering zitten (halve maandje) deze moet dezelfde kant op staan als die op de voet/moederbord. Wil je de chip verwissellen dan gaat dat het makkelijkste met een hele dunne schroevendraaier voorzichtig de chip uit de socket wippen. Of je moet over een IC trekker beschikken Viel spass Edited 13 June 2010 by nismo joe 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts