Jump to content
SXOC.NL Forum
Neidjel

Nigel s14

Recommended Posts

De demper van mijn coilover linksvoor begaf het een paar jaar geleden. Hoorde toen ook steeds een harde klap als ik over een gat in het wegdek reed. Maar dat hoeft natuurlijk niet direct te betekenen dat die van jouw ook defect is. Check even de volgende dingetjes: conditie van je coilover / schuif de stofhoes van de demper, check of je olielekkage ziet / ga even na of je dempers hebt die deels met gas gevuld (zouden moeten) zijn / onderste bevestigingsbout (zat bij mij een keer  los) / bovenste bevestigingsmoeren van de coilover (onder de hoedenplank).

Ik ben langs de garage van mijn oom geweest om even te laten kijken (tijd voor een testrit hadden ze helaas niet). Ze konden zo niets aan het onderstel zien of voelen wat niet goed zou zijn. Wel bleek de accu die rechts achter in de kofferbak zit niet 100% vast te zitten, misschien dat die het geluid veroorzaakt heeft. Ik had verder alle losse dingen uit de auto gehaald maar niet op de accu gelet, ik dacht dat deze wel goed vast zat. 

Als het dus aan de accu lag is dat 'mooi', scheelt me weer de aanschaf van een nieuwe schroefset, maar die er nu onder zit blijft heel erg oncomfortabel dus als dat niet met de instellingen op te lossen is komt er tzt toch een andere. Ik weet alleen helemaal niks over het instellen van een schroefset dus daar moet ik nog iemand voor zoeken. 

Een iets minder positief puntje is dat een monteur die bij de garage werkt (en vroeger bij Nissan werkte) opmerkte dat de remleiding achter die van links naar rechts gaat APK afkeur had moeten zijn, terwijl ze wel in augustus goedgekeurd is. Er zat op een paar puntjes nogal wat roest op. Dit wordt dinsdag verholpen. 

Die leiding is altijd aandachts puntje. Comfortabeler rijden doe je met originele veerpoten of originele met verlagings veren. Je huidige schroefset kan ook maar moet je slappe veren nemen. Deze kan je uitwisselen als er andere verkrijgbaar zijn. Stukken goedkoper dan hele nieuwe schroefset die wederom ook stug is.

Let bij vering goed op de springrate (dit geeft aan hoeveel kg aan druk er nodig is om je veren 1 millimeter in te drukken). Ik reed voorheen met een springrate van 9 kg/mm voor en 7 kg/mm achter. Vond ik best hard. Heb nu 7/5 en dat bevalt me beter.

Maar ja, keuze van hardheid is iets persoonlijks. Wat voor de één een harde ride is, is voor de ander comfortabel. Hangt er ook vanaf of je ermee het circuit op wilt.

Als het goed is staat de springrate op de zijkant van je veren aangegeven, dan weet je in ieder geval dat je daaronder moet gaan zitten als je andere neemt.

Ik heb nog steeds niet echt naar de schroefset gekeken, ik kom niet eens aan rijden toe. Ik heb 'm nu bijna twee maanden en ik heb pas zo'n 650km gereden. 

Wel even iets meer informatie over hoe het onderstel voelt, de voorkant is heel stug terwijl de achterkant juist heel ver in lijkt te veren en en ook ver omhoog komt bij drempels en dergelijke. Het stugge is niet eens het grootste probleem dus.

Gisteren had ik eindelijk even tijd en zat het weer ook een beetje mee om een stukje te gaan rijden, hoor ik na 'een beetje' gas geven op de snelweg ineens een soort klap. Ik rem dus maar weer af maar voel niks raars dus ik rij een paar km door naar de eerstvolgende parkeerplaats, blijkt het voorste deel van de linker wielkuip weg te zijn. Die kan dus ook vervangen worden.

Inmiddels zijn dit de plannen voor het aankomend jaar als het budget weer een beetje mee zit.

Reparaties:

- Wielkuip linksvoor vervangen

- Onderstel verdraagbaar maken

- Radio werkend maken

- Ruitenwisser achter werkend maken

- Sigaretten aansteker werkend maken

- Koplampen afstellen/andere lampjes want het lichtbeeld is zwaar ruk.

- Lege ruimte reservewiel opvullen zodat de vloer weer vlak is en de kofferbak gebruikt kan worden

- Accu in kofferbak beter bevestigen en afdekken

- Zijruiten waterdicht maken (er komt nu water binnen als ik er met een tuinslang op spuit)

- Wat beginnende roest aan de onderkant aanpakken zodat het niet erger wordt

Mods:

- Andere uitlaat

- Andere velgen

- Eventueel nieuwe schroefset als de huidige versleten is

Het zijn (hopelijk) vooral kleine dingetjes die gedaan moeten worden dus ik hoop dat het een beetje te doen is. Als iemand nog tips heeft voor een of meerdere puntjes of eventueel zou kunnen helpen hoor ik het graag. Ik kan zelf echter vrij weinig maar ik hoop met een beetje hulp toch niet overal voor naar een garage toe te hoeven gaan.

Staat nog een mooie ast schroefset te koop op de nissan koopjeshoek faceboek pagina, ben je gelijk overal van af. Nog scherp geprijsd ook. 

Zit er achter wel een schroefset bij jou uberhaubt?

Mijn zijruiten hebben ook gelekt, ik heb ze dr uit moeten halen en opnieuw moeten kitten. 

Oh het gaat om de ruiten van de deuren. Die zitten niet gekit lijkt me. 

Je zou kunnen proberen om je zijruit anders af te stellen, als je het deurpaneel eraf haalt dan heb je bovenop stelmogelijkheden.

• Like 1

De s14 heeft vandaag een dagje bij de garage van mijn oom doorgebracht. Een paar puntjes zijn opgelost, de koplampen schijnen weer vooruit ipv recht naar beneden, de sigaretten aansteker werkt weer en ik heb een nieuwe radio en de speakers zijn weer aangesloten. Een van de vorige eigenaren had echt een puinhoop gemaakt van de bedrading van de speakers. Waarschijnlijk heeft de auto andere speakers gehad en bij het verkopen zijn er deze ingestopt maar ze waren niet eens aangesloten.

Verder moet ik nu opzoek naar een motor voor de ruitenwisser achter. Ik zag er een paar op Ebay maar die zijn allemaal voor een S14a volgens de advertenties. Is die het zelfde als van een s14? 

Ook heb ik nog een kachelweerstand nodig, die is ook stuk.

De zijruiten vallen blijkbaar niet echt beter af te stellen, dus ik doe maar gewoon voorzichtig met het wassen, in de regen blijft het vooralsnog gelukkig droog binnen. 

Zo achteraf weet ik toch niet 100% zeker of ik wel echt blij met de auto ben want er zijn toch verschillende dingen niet echt op een top manier opgelost. Maar ja, ik moet het nu maar beter (laten) maken. 

Goed bezig!

Een S14 en S14a achterruitenwisser motor is gelijk. Die kun je 2e hands wel vinden gezien ze vaak eraf gehaald worden.

Een kachelweerstand kun je bij de dealer halen. standaard zit er een oud type maar na een aantal jaar hebben ze deze vernieuwd. Kost rond de €60,- bij de dealer.

Nummer  2715041B00 of 2715041B05

• Thanks 1

als er water binnenkomt moet je ze echt wel beter afstellen , ze moeten redelijk schuin staan en net onder de plastic trim bovenop door gaan

Gewoon blij zijn met die auto joh! oude nissans komen met problemen. en als ik zo lees valt het bij jou echt reuze mee. 

water tussen de ruitjes door heb je al snel wel last van, het blijft natuurlijk een 25 jaar oud rubber. en de deur heeft geen stijl.