Jump to content
SXOC.NL Forum
Rudi

Dieselmotor brandstoffilter vervangen

Recommended Posts

Ik moet aan een 2,8 liter diesel motor het brandstoffilter vervangen, motor zit in een shovel. Het filter staat omhoog dus als ie erop gaat is ie natuurlijk leeg, en hij is het formaat van zo'n blauw Nissan filter. Het filterhuis kan wel losgehaald worden zodat ie even op z'n kop kan, maar ik kan geen ontluchting vinden.

Weet iemand hoe ik dit aan moet pakken? Doorstarten duurt natuurlijk eeuwig en is niet zo best voor de machine/accu. Ik kan niet ontdekken of de machine een primer pomp heeft. Vooraf vullen is geen optie vanwege de kans op vuil.

 

-Rutger

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom is er bij vooraf vullen kans op vuil? Wat ik zou doen is de toevoer slang los maken en daar de diesel of diesel-cleaner in gooien. Vuil wat er dan eventueel in komt wordt er uit gefilterd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijnpomp of commonrail ?

vacuum aanvoer of pomp in de bak ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is veel te veel vuil in de omgeving om hem vooraf te vullen, dat ga ik niet wagen bij een diesel. Bovendien blijft er dan alsnog wat lucht in achter.

 

Er zit mogelijk wel een ontluchtingsventiel op, maar ik kan er niet achter komen hoe het brandstofsysteem werkt (dit staat vreemd genoeg niet omschreven in het werkplaatshandboek). In principe zou ie toch een primer pomp moeten hebben die de diesel naar het filter pompt toch?

 

Het is trouwens een Deutz F3L 912 motor

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit nog een lijnpomp op , meestal zuigt die vacuum zelf aan

als je de filter leeg monteert zou het kunnen dat die erdoor geraakt bij starten , geef geen gas maar laat hem stationair lopen

 

is dat niet het geval kan je hem er wel doorhalen met wolkjes brake cleaner in de inlaat (heel weinig) als die erdoor komt laat je hem 10 tal minuten lopen.

 

ik heb geen ervaring met dat exacte type motor maar wel met industriële diesels.

 

meestal zit er wel ergens een handpompje hoor :) goed zoeken

Share this post


Link to post
Share on other sites

even gegoogled : als je de leiding volgt onderaan zit er op sommige fotos een handpompje , daar moet het mee lukken , pompen tot je drukt voelt

 

als het stil genoeg is hoor je in de retourleiding de relief valve openen bij voldoende druk.

 

oja en die pompjes gaan stuk , zeker als ze lang onaangeraakt zijn. Herkenbaar aan lekjes diesel onder de pomp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meestal bij trekker/shovel zit de ontluchting op de pomp zelf. Of er moet een kijkglaasje voor het brandstof systeem op zitten ( waar je vocht af kan laten, via daar kan je dan ook ontluchten )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de tips :)

 

Op de foto beneden is het filter te zien, waarschijnlijk zit de ontluchting op de onderkant maar die was zo vuil dat ik die eerst goed moet schoonmaken om hem te vinden lol. Waar zou ik die handpomp moeten kunnen vinden?

Deutz-3-cylinder-diesel-engine-for-concr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezien de verwaarloosde conditie vd machine, zou het zinvol zijn zo'n injectie cleaner erin te gooien zoals deze?

Ik las zelfs van iemand die het er puur in gooit door het gelijk in het filter te gieten: https://www.conrad.nl/nl/liqui-moly-5120-super-diesel-additiv-250-ml-828917.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=EAIaIQobChMI0szJ6IvL2AIVhBwbCh2RWQy7EAQYBSABEgJrQ_D_BwE&tid=933400965_46077851945_pla-370488392331_pla-828917&WT.srch=1

Share this post


Link to post
Share on other sites

in jou foto: waar de opgerolde slang naartoe loopt , dat blokje

 

heb het idd vaker gezien dat je de motor puur op diesel treatment laat lopen , vw scene :smash:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt Rudi & Kenny :D Volvo,Opel, Ford, BMW, VW/Audi, Fiat en PSA lopen op puur additief/cleaner bij ons als ze een diesel filter wissel krijgen... Filter/houder volstorten met Complex Diesel System Cleaner, even starten... check op lek, en gaan maar weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe werkt zo'n primer pomp dan? Ben helemaal niet bekend met dit soort systemen.

 

Ik heb trouwens een potje diesel injector cleaner bij het revisiebedrijf meegenomen, die is alleen net te klein om in het filter te gooien ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een gekke vraag misschien, maar wat voor kwaad zou het kunnen om de motorruimte van zo'n shovel - en het blok zelf - af te spuiten met een (zware) hogedrukreiniger? Ik spuit bij auto's wel vaker de motorruimte schoon maar dat is met zo'n simpel ding bij de wasstraat, en die motorblokken zijn niet luchtgekoeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

op de deutz motoren die ik ken was het gewoon een hand pompje , gewoon ontelbare keren indrukken tot je weerstand voelt

 

nee afstomen maakt niks uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het filter moet helaas op zijn kop op en kan dus niet ontlucht worden, maar raakt ie dan ooit ontlucht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...