Jump to content
SXOC.NL Forum
Sign in to follow this  
smeck

Goede reden om je visco fan te dumpen!

Recommended Posts

Onderliggende feit is natuurlijk al even bekend, maar hier nog een onderbouwde reden waarom je gewoon je visco moet dumpen en electro fans aansluiten:

Feit blijft at 't fysiek aan moeten sturen van een ventilator die weerstand opbouwt gewoon vermogen kost, net als bijv je airco

en de extra stroom die je dynamo moet leveren om je dikke fans te sturen dan... Dat kost zeker geen vermogen... Als mijn 2x 30+ amp fans aansprongen, had mijn motor het echt ff zwaarder, en als dat precies tijdens schakelen is, kut

Edit: Ik bedenk me net, als ik nou de fans gewoon continu aan zet, dan heb ik ook geen dips in performance bij aan springen, en nog steeds het meeste motorvermogen... Misschien een dubbele trigger, altijd automatisch, maar handmatig kan ie ook aan... Kan ik het ook nooit vergeten ;)

Edited by -WJ-
  • Like 2

Maar volgens mij koelt een viscofan (al helemaal met die gekke GK tech upgrade) icm de bijbehorende kap nog altijd het best. Daarnaast is het ook een stuk mooier dan zo'n gapend gat in je engine bay.

Edited by Dirk Jan
  • Like 2

Visco koelt idd beter, voor een hoger verlies. De verliezen van de fan worden wel kleiner als je harder gaat rijden, want de lucht die door de radiateur blaast komt best hard binnen, zeker als je geen airco hebt.

De fans die in deze test gebruikt zijn komen wel uit het stenen tijdperk, deze modellen zijn zwaar inefficient.

Edit: Ik bedenk me net, als ik nou de fans gewoon continu aan zet, dan heb ik ook geen dips in performance bij aan springen, en nog steeds het meeste motorvermogen... Misschien een dubbele trigger, altijd automatisch, maar handmatig kan ie ook aan... Kan ik het ook nooit vergeten ;)

Dat lijkt mij ook wel handig, zo'n handmatige fan controller die ook de temperatuur meet.

Was iemand die zoiets bij mij had ingebouwd, maar weet ff niet meer wie dat was :whistling::rofl:

Grappige video!

Wel logisch als je er zo over na denkt.

Ik heb een ford focus shroud + elektrische fan.
Werkt prima.

Het verschil is trouwens goed merkbaar als de visco niet meer z'n werk doet en je fan altijd op het toerental van de motor mee draait.
Geeft wel een enge sensatie btw!

• Like 1

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar een dyno met electro fans, want ik vermoed eigenlijk dat deze nog meer vermogen kosten.... In plaats van met de motor direct meedraaien moet dan namelijk een electrische fan (die nooit 100% efficient is) aangedreven worden door de dynamo (die ook niet 100% efficient is) welke dan weer door de motor aangedreven wordt. Op deze manier lijkt mij veel meer energie verloren gaan.

Het enige voordeel voor een electro setup lijkt mij wanneer je voldoende rijwind hebt en de electrofan uitgeschakeld kan worden.

Edited by WantedS13

Een elektrische fan zit op zo'n 75-100w,dus 0,1kw/0,13pk.

Vermogensverlies van de visco komt omdat 't blok meer moeite moet doen om rond te draaien vanwege de extra massa en luchtweerstand van de schoepen.

Ik weet niet wat voor fans jij erop hebt zitten dan? mijn fans pakken ruim 30A op 12v.. dus zeg maar ruim 12v*30A=360Wattjes.

Nissan Vanette fans blazen harder dan een visco fan doet.. en deze kun je via een thermo switch laten draaien, oftewel werken alleen wanneer het daadwerkelijk nodig is.

Ik heb ook een schakeling gemaakt dat met behulp van een paar dikke weerstanden de fans langzamer kan laten draaien, zo heb ik bijna geen inschakel piek (ruim 125A gemeten) meer.

Tijdens dat langzamer draaien koelt ie nog ruim voldoende om op een warme zomerdag goed te koelen bij een verkeerslicht bijvoorbeeld.

Wat een moeite voor die halve pk dat het oplevert.

Visco fans werken gewoon. Hoe vaak lees/zie je wel niet dat men pk's hoopt te winnen met een elektrische fan en dat het qua koeling allemaal kudt is?
Het kan vast werken, maar zomaar een dikke mishimoto kit monteren en hopen op betere koeling en woeste pk's valt vaak vies tegen als ik de forums zo lees/video's zie.

Het vermogen dat de ventilator verbruikt is niet het vermogen dat de motor moet leveren, dit is het vermogen dat de ventilator van de dynamo vraagt.

Stel, je zet je auto op de rollenbank en maakt een run die levert X vermogen, nu maak je nog een run maar dit keer hang je een load van 1kw aan je dynamo dan zul je zien dat je nieuwe curve een pak meer dan 1kw minder uitpakt. Dit komt omdat bij het opwekken van die 1kw door je dynamo er ook vermogen verloren gaat.

Ik gok dat een dynamo van een S13 een piekefficientie heeft van niet meer dan 50%, dan gaat er ook nog vermogen verloren in de aandrijfriem.

Dus, als je dynamo 1kw moet leveren dan kost het op het toerental waar de dynamo zijn piekefficiëntie levert méér dan 2kw aan motorvermogen. Doorgaans zit de dynamo echter helemaal niet in zijn piekefficiëntie, dus kost het in het grootste deel van de vermogenscurve nog méér.

Bij het omzetten van energie in een andere vorm gaat ALTIJD vermogen verloren. 100% efficiënt is het nooit.

De enige manier waarop ik het vermogen zie opleveren is als je voldoende rijwind hebt en dan je ventilators automatisch uitschakelen door middel van een thermoswitch... echter dan nog heb je het over vermogen dat enkel en alleen op papier merkbaar is en bij het aan/uitzetten tijdens accelereren.

Ik durf trouwens te wedden dat de mechanische ventilator echter VEEL meer lucht verplaatst dan de meeste setje electrische ventilatoren.

De visco verplaatst zeker meer lucht dan een electrische fan, het feit dat ie zoveel energie van de motor onttrekt zegt iets over het aanzuigende vermogen van de fan. Wat alleen een beetje ironisch is is dat een goedgebouwd koelsysteem alleen een koelfan nodig heeft voor stadsverkeer/file, en dan is het toerental vd visco fan laag en er weinig aan koeling nodig is. Dus vandaar dat een electrische fan meestal prima is.

Maar bij een moderne motor is het belangrijk om zo min mogelijk energie te verliezen. Daarom is de stuurbekrachtigingspomp en een fan elektrisch geworden. Als zon visco van efficiënter is zouden ze die lijkt mij nog steeds gebruiken. Natuurlijk kost het ruimte maar het lijkt mij dat een elektrische fan efficiënter is.