Jump to content
SXOC.NL Forum

Oldtimer keuring BELGIE

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb dus een tijdje geleden een s13 in nederland gekocht. Deze ben ik momenteel aan het opmaken.

Wanneer de s13 klaar is voor op de baan te gaan moet ik deze voor de eerste keer laten keuren hier in Belgie.

De wagen is van 1989 dus kan hem oldtimer laten keuren..

Nu is mijn vraag, wat controleren ze allemaal of wie heeft ervaring om met een s13 naar de keuring te gaan?

Mag ik mijn frontmount-intercooler, t28turbo, 444cc injectoren, z32MAF, apexi-luchtfilter,open uitlaat (heb wel demper voor in eindpot), dumpvalve, boostcontroller, spagettispruitstuk enz al plaatsen omdat het toch oldtimer is of gaat deze hier voor afgekeurd worden?

Het zou mij veel tijd en geklungel besparen :P aangezien men ca18 blokje er nu uit is en het eens zo gemakkelijk is om het er nu op te steken dan als hij in de wagen ligt..

ALvast bedankt

Ik ben met bovenstaande setup 4 weken geleden door de keuring geraakt , eerste keer afgekeurd op de koplamphoogte

Was in tienen trouwens , en dat raad ik jou ook aan , niet rotselaar nemen

Dat was dus een gewone keuring , oldtimerkeuring is lakser maar dan letten ze wel meer op gevarendriehoek en brandblusser

Maar moet jij niet homologeren ? Je hebt toch geen gelijkvormigheidsattest ?

Ik ben naar antwerpen geweest naar de douane en heb nu roos papier enz.. volgens hun kan ik nu gewoon naar de keuring :P

En ja rotselaar was ik soieso al niet van plan dat zijn rotzakskes daar haha ;)

Is de auto al naar homologatiekeuring gegaan?

Als deze nog noet gehomologeert is

moet je hem eerst VOLLEDIG standaard ter keuring aanbieden

daarna mag het geen probleem meer zijn om met die setup naar de keuring te gaan

Denk wel dat je een gva moet aanvragen omdat deze uit nl komt

En de wagens daar geen gva hebben

(Dit kan fout zijn)

Is de auto al naar homologatiekeuring gegaan?

Als deze nog noet gehomologeert is

moet je hem eerst VOLLEDIG standaard ter keuring aanbieden

daarna mag het geen probleem meer zijn om met die setup naar de keuring te gaan

Denk wel dat je een gva moet aanvragen omdat deze uit nl komt

En de wagens daar geen gva hebben

(Dit kan fout zijn)

GVA is niet nodig voor oldtimerkeuring, dus geen homologatie nodig... (bij jaarlijkse keuring dien je dit uiteraard wel te bezitten en dan is homologatie onoverkomelijk)

Amaaai ik ben niet meer mee ze :) haha Ik ben naar de douane geweest daar hebben ze de hollandse papieren genomen en hebben ze zo'n roos formulier afgeprint dat je nodig hebt voor na de keuring te gaan.. Ze hebben me gewoon vertelt dat ik moet zorgen voor verzekering en met roos papier naar de keuring rijden :)

Weet niet of het uitmaakt voor je wagen

maar dacht dat een wagen pas oltimer verklaart kan worden

als hij meer dan 25 jaar ingeschreven is

Dus hij moet voor juli 1989 voor de eerste maal ingesgreven zijn

Hoe het zit met een importwagen, daar kan ik niet op antwoorden, maar dit is wat ik zelf heb ervaren qua oldtimerkeuring:

In april heb ik mijn s13 als oldtimer laten keuren.

Die wagen had ik daarvoor ook al (van in het begin trouwens), en een aantal jaren geleden werd daarvoor bij de jaarlijkse keuring ook een tuningrapport uitgereikt. Wat tuning betreft is er (in België) alvast niet veel toegelaten...

De oldtimerkeuring op zich stelt weinig voor, want daarbij worden eigenlijk alleen de banden (formaat, profieldiepte en snelheidsindex), remmen, lichten, staat van het chassis en aanwezigheid van gevarendriehoek nagekeken, geen CO-uitstoot, ophanging... maar wél de papieren (o.a. gelijkvormigheidsattest).

Bij de oldtimerkeuring gaat men dus ook kijken of er een geldig tuningrapport is en dit wordt herhaald als bijlage bij het keuringsbewijs als oldtimer.

Het is dus wel zo dat je achteraf met je oldtimer (voorlopig?) niet meer naar de keuring moet, maar dat wil niet zeggen dat dan alles mag. Bij controle door politie bv kan men vaststellen dat een tuningrapport ontbreekt, of dat de wagen niet conform is aan het tuningrapport.

Edited by Guy G

Ik kan je zeggen dat je voor de oldtimerkeuring, dus met een wagen die minstens 25 jaar in het verkeer (in u geval in nederland) geen homologatiekeuring dient te doen en dus enkel en alleen met de nederlandse inschrijvingspapieren en het formulier van de douane naar de oldtimerkeuring kan gaan...

Indien hij inderdaad nog geen 25 jaar in het verkeer is, moet je een volledige homologatieprocedure doorlopen.

Heb het al vaker gedaan met engelse wagens (tvr) die dus niet in het bezit waren van europese gelijkvormigheid ;)

Wanneer de wagen met oldtimerkeuring word ingeschreven ( hierbij verschillen bepaalde verzekeringen in hun afspraken) Is een Gelijksvormigheidsattest niet meer nodig.
Deze wet werd onlangs in Belgie ingevoerd,
En in west-vlaanderen is het al vrij duidelijk met al het recent e30 316 gebeuren met mb50 swaps.
Want jaarlijkse herkeuring valt ook weg.
Ik raad het wel aan om zo stock mogelijk de oldtimerkeuring te ondergaan. En pas erna alles wat je hartje verlangt te monteren ;) dubbel plezant!
Hoelang deze wet in werking blijft, blijft mij wel een groot vraagteken...

• Like 1

Voor oldtimer keuring hebde inderdaad geen gva nodig...en ze keuren nu strenger de oldtimers...het is zoals een 2de handskeuring op co na...schokdempertest en controle op speling van silent block en dergelijke doen ze blijkbaar nu ook...maar een oldtimer dient normaal in originele staat te zijn op het moment van de keuring tenzij je een tuning rapport hebt en die dingen dat daar opstaan mag denk ik weer wel...want mijn cherry turbo had gecoate onderdelen en de remleidingen waren geverfd en staat op het keuringspapier(geen afkeur!)dus denk ook dat het er wat vanaf hangt wie je hebt op de keuring