Jump to content
SXOC.NL Forum

MCM Black intercooler mythbusted

Recommended Posts

Heb het net op fb gezien verblufende resultaten oO

als ik dit mag geloven moet dit verschil voelbaar zijn bij drift toch?

Weinig airflow over de intercooler en hoge temperaturen

Dat is dus het hele punt, niet gelijk te hard van stapel lopen. Met een juiste setup heeft de intercooler ALTIJD airflow (visco-, elektrische fans), al helemaal als het voertuig in beweging is. In de test is te zien dat het verschil dan verwaarloosbaar klein is. Een intercooler heeft geen functie in het gebied waar de winst behaald wordt.

Edited by Dirk Jan
  • Like 1

En wat als je 'm wit, paars, groen oid spuit?

Dat vind ik ook nog wel iets om over na te denken inderdaad.

Vooral omdat je wit zegt aangezien ze in warmere landen eerder een witte auto nemen omdat die ''kleur'' de warmte weerkaatst waardoor het wat koeler blijft in de auto dan met een andere ( of vooral donkere ) kleur.

Alleen heeft dit alleen effect omdat het in de zon staat dus direct warmte straling van de zon afkaatst. Dat zal je met een intercooler eigenlijk nooit hebben, alleen als je zo'n gekke voor je bumper mounted intercooler hebt wat niet een mag op de openbare weg.. Ik geloof dat ze dus zeggen dat de kleur zwart beter temperaturen absorbeert waardoor het dus kouder wordt wanneer er lucht langs komt dan wanneer je een shiny intercooler hebt. Daarmee is het inderdaad ook weer zo dat het warmte beter absorbeert dus de hitte van je motor zou dus eerder aangetrokken worden door de intercooler als deze zwart is. Hoewel het wel zo is dat er nog een radiator voor zit ( in het geval bij de FMIC natuurlijk ) en daar achter nog je vin die ook weer zorgt voor meer koele lucht. Dus denk eigenlijk dat je uiteindelijk met een zwarte intercooler af bent dan een shiny. Qua kleur zou ik zeggen dat hoe donkerder de kleur hoe beter het absorbeert en hoe lichter de kleur hoe meer het juist temperaturen afkaatst..

• 3 weeks later...