Jump to content
SXOC.NL Forum
dubversion

Uniek trendonderzoek autotuning: alles draait om looks

Recommended Posts


De tuning scene is volop in bloei en ontwikkelt zich in een rap tempo. Welke modificaties zijn op dit moment het meest populair in Nederland? Tuning-gids.nl onderzocht het en publiceerde interessante resultaten.


Trendsetter

Het fenomeen autotuning bestaat al sinds Karl Benz in 1885 de allereerste auto in elkaar knutselde. Maar toen in 2001 de eerste The Fast and the Furious film uitkwam, met getunede auto’s in de hoofdrol, was het hek pas echt van de dam. De film werd een ware trendsetter voor de tuning scene en was voor heel veel mensen aanleiding om de eigen bolide ook te gaan tunen of pimpen.


Uniek onderzoek

De trends in de tuning scene veranderen razendsnel. Welke manieren om de looks en prestaties van een auto te verbeteren zijn op dit moment helemaal hot? Tuning-gids.nl deed een uniek onderzoek, dat in Nederland nog niet eerder werd uitgevoerd. “Uniek is dat er zowel data op landelijk als op regionaal niveau onderzocht zijn”, aldus Mart van Ammers, eigenaar van Tuning-gids.nl en zelf een fervent circuitrijder.


Uiterlijk is alles

Uit het onderzoek blijkt dat in 2013 de meeste aandacht werd besteed aan het exterieur: 30 procent van de aanpassingen betrof verfraaiingen aan het uiterlijk van de auto. Het tinten van de ramen geeft een wagen een totaal andere uitstraling en was dan ook de meest gekozen modificatie. Daarnaast gaan de Xenon ombouwkits voor autoverlichting en de stickersets, waarmee je snel en goedkoop een strakke look creëert, als warme broodjes over de toonbank.


Pk-boost

Ook het verhogen van het aantal paardenkrachten is een betaalbare en dankbare investering (26 procent). Het sportluchtfilter werd hierbij het meest gekozen, alhoewel kleine aanpassingen steeds minder in trek zijn. Qua motortuning kiest men steeds vaker meteen voor een grote upgrade van het vermogen, zoals chiptuning, een turbokit of een volledige sportuitlaat kan bewerkstelligen.


Perfect schoeisel

Ook de afdeling banden en velgen krijgt de nodige aandacht (16 procent). Voor de sportieve automobilist moet op dit vlak alles kloppen. Banden en velgen moeten perfect op elkaar afgestemd worden. Slotbouten, wieldoppen en naafdoppen zijn hierbij de meest gekozen accessoires.


Sportieve cockpit

Wie zijn interieur wil pimpen (11 procent) kiest al gauw voor carbonlook stickers. Met deze stickers, bijvoorbeeld op je dashboard, krijgt je cockpit ogenblikkelijk die strakke racelook. Die look versterk je door ook te kiezen voor kuipstoeltjes, eveneens een populair aftermarket product. Maar de hoofdreden om deze aanpassing te maken is natuurlijk dat racegevoel dat van elke autorit een sportieve belevenis maakt. De minste aandacht werd besteed aan audio upgrades (5 procent).


Auto met karakter

‘Uniek’ is overduidelijk het sleutelwoord in de huidige tuning scene. Steeds meer autoliefhebbers kiezen ervoor hun auto volledig te personaliseren en om te toveren tot een trendy wagen met een dynamisch en exclusief karakter. Een tijdrovende en peperdure grap? Niet per se. Vaak kan een voordelige aanpassing al een enorm effect hebben op de uitstraling of het vermogen van een wagen.


Aftermarket trends

De resultaten van dit grootschalige onderzoek zijn gebaseerd op de interesses van ruim 1.000.000 unieke bezoekers van Tuning-Gids.nl. Van Ammers geeft aan dat dit geen eenmalige actie was van de populaire tuningsite. “Dit onderzoek zullen we jaarlijks gaan uitvoeren, om de trends en ontwikkelingen in de aftermarket perfect in kaart te brengen.” De autoliefhebber kan zich dus vast verheugen op een update van deze resultaten en kan voor meer details over dit onderzoek terecht op Tuning-gids.nl.


Over Tuning-gids.nl

Tuning-gids.nl is de grootste tuning informatiesite van Nederland. “Belangrijk is te vermelden dat wij objectief en volledig onafhankelijk zijn”, zo stelt eigenaar Mart van Ammers. “De bezoeker wordt geïnformeerd over alle mogelijkheden en maakt uiteindelijk zijn eigen keuzes.”


Tuning-gids is een zeer dynamische website, die voortdurend wordt geüpdatet en voorzien van nieuwe features. Dagelijks weten vele duizenden bezoekers de website te vinden voor hun dagelijkse portie tuningfun en -facts.


Voor meer informatie: http://www.tuning-gids.nl.



tuninggidstrendartikel-smal.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Woorden kunnen niet omschrijven hoe ongelofelijk relevant ik dit artikel vind voor SXOC.nl. Een artikel dat perfect beschrijft hoe levendig en diepgaand de tuningscene in Nederland wel niet is. Hier zaten ik, en velen met mij, al jaren op te wachten.

Edited by Dirk Jan
  • Like 12

Share this post


Link to post
Share on other sites

En onder welke populatie is dit onderzoek uitgevoerd? Het petjes dragende gepeupel (Lees: Bezoekers van Tuning-Gids) of wellicht toch het wat meer SXOC gerelateerde publiek die een functionele auto verkiezen boven 'carbon look' stickers. In het kader validiteit van je onderzoek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En onder welke populatie is dit onderzoek uitgevoerd? Het petjes dragende gepeupel (Lees: Bezoekers van Tuning-Gids) of wellicht toch het wat meer SXOC gerelateerde publiek die een functionele auto verkiezen boven 'carbon look' stickers. In het kader validiteit van je onderzoek.

 

"De resultaten van dit grootschalige onderzoek zijn gebaseerd op de interesses van ruim 1.000.000 unieke bezoekers van Tuning-Gids.nl."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laten we een sub-onderzoekje doen dan:

Welke SXOC bezoeker heeft tuning-gids.nl in de afgelopen 3 maanden wel eens bezocht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net voor het eerst. Om te kijken wat het uberhaupt is :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwam dr via google op toen ik aan het zoeken was naar semi slicks... Ben ik nou een petje? :o

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan dit onderzoek hebben idd alleen maar petjes meegedaan. Moet je even in de statistieken kijken -> optische upgrade = carbonlook stickers plakken, Remmen upgrade = remklauwverf, motorische upgrade = luchtfilter ... Het is omwille van dit publiek dat ik in het grootste geheim aan mn wagen werk en mn vrienden amper waten dat ik met "tuning" bezig ben. Dit is het soort wagen/publiek waarmee ik zeker niet geassocieerd wil worden.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bakke zegt het al op uitstekende wijze: Er is een onderzoek gedaan binnen de bezoekers van hun eigen website en gezien de antwoorden schept dit voor de verandering weer eens een uitstekend beeld van wat ik (we) nou eigenlijk doe. Net als die uitspraken van mijn tantes "Oh ben je je auto aan het pimpen?" Krijg er koude rillingen van..

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha, prachtig artikel dit!
Ik heb er smakelijk om kunnen lachen! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onderzoek mede mogelijk gemaakt door tuning club Lemmer:

 

13zs7s3.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stickertje, lampje vervangen, neon verlichting, in het midden van de auto zitten(hangend rijden)...

Denk dat de gemiddelde clublid hier meer diepgaander bezig is met zijn Nissan.
Onderdelen vervangen, gezonder maken v/d auto, pk verhoging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...