Jump to content
SXOC.NL Forum

Auto plaatwerk lassen.

Recommended Posts

Heren,

Omdat ik nergens een duidelijk antwoord kan vinden, stel ik me vraag maar even hier.

Hoe lassen jullie het dunne plaatwerk van een auto en waarom?

Ik gebruikte zelf altijd een mig/mag machine zonder problemen. Maar ben opzoek naar een andere machine en zit te denken om over te stappen naar TIG.

Maar lees verschillende dingen over het lassen met TIG, de ene zegt dat het onmogelijk is omdat je te veel warmte in het materiaal brengt. En de ander zeg dat je juist minder warmte in het materiaal heb.

Wat zijn jullie ervaringen met diverse las methodes?

Groeten

Plaatwerken met een tig apparaat kost veel te veel tijd.

Het materiaal moet 99% schoon zijn en de naden moeten minimaal zijn.

Met een beetje compleet tig apparaat heb je wel meer controle over wat je doet (stroom/temperatuur inbreng etc etc).

Ik prefereer voor plaat werk een mig met 0,6 mm draad en heb mn 170A apparaat eigenlijk altijd op een vd laagste standen staan.

Ben aan het kijken voor een "simpele" huis tuin en keuken tig machine, zonder al te veel toeters.

Kwa tijd ben ik het met je eens, maar met tig heb je de draad toevoer zelf in de hand tijdens het lassen, wat dus betekend dat je zo dun kan lassen als je zelf wilt. En hoef je dus ook minder te slijpen.

Materiaal maak ik altijd schoon, las een stuk makkelijker en verf oid kan niet gaan branden.

Voordeel met mig wel is dat je in de vreemde hoekjes lekker kan "kitten" en dat grote openingen gewoon dicht gepropt kan worden. En met tig blijft dat altijd een kunst.

Als je gewoon zo'n standaard 140-170 ampere mig met regelbare draadtoevoer, 0,6 mmdraad en een losse gasfles hebt is dat ideaal voor plaatwerk.

Dan kun je echt wel gecontroleerd dun plaat werk doen.

T.o.v. tig kun je idd gaten opvullen en het gaat een paar keer zo snel, maar je hebt ook een hand vrij , wat het ook een stuk makkelijker maakt.

Heb het zelf ook altijd gewoon met mig gedaan. Stroomsterkte 1-2 vd 10 en draad toe voer (0.6mm) tussen 2-4 afhankelijk van hoe wat waar.

Maar zoals ik al een beetje vermoeden zit er dus weinig tot geen voordeel aan tig.

Dan maar weer een nette Mig machine score! En ooit eens kijken voor een leuke tig machine voor het kleine werk

onzin,ik kan aluminiumfolie lassen als het moet met tig.

Maar als je het niet dagelijks doet gewoon mig pakken.

Tig is een vak wat je echt moet kunnen anders wordt het niets.

Maar heb je tig eenmaal onder de knie dan is het erg leuk om te doen.

Ik gebruik een tig langs de mig, alleen tig is zeker geen optie. En een goedkoop simpel tigje zou ik al helemaal niet doen, je moet wel hoogfrequent hebben voor opstarten dan is de op en afbouw ook wel aan te raden dat je dat in kunt stellen en de gas nastroom is ook wel fijn. Moet het snel en makkelijk gebruik ik mig, moet het netjes dus restoratie of verbouwing gebruik ik mig om te hechten en tig aflassen.

Wilde er een foto bij doen maar lukt op een of andere manier niet

Wat hierboven wordt gezegd! Je kan voor het plaatwerk beter een goede Mig machine hebben.

Tig is ook mogelijk maar dan ben je langer bezig, je moet de techniek goed beheersen anders wordt het drie keer niks!, en een goedkopere tig machine zou ik al helemaal afraden!

Stel dat je het doet koop dan een goede Lincoln met hoog frequente start en afbouwende functie!

Kortom wil je je dorpels of iets dergelijks lassen. Gebruik een goede Mig met 0.6 draad en op 15 A

• 6 years later...

Ik lees jullie topic over lassen, nog nooit gedaan, maar aldoende leert men.

Ik begrijp hieruit dat een mig las apparaat het beste is. 
ik ga voor mijn dochter van een 2000 Fiat Ducato een camper bouwen.

maar 20 jaar oud Fiat (wel binnengestaan) dat betekent de nodige las werkzaamheden.

Heeft iemand advies voor een lasapparaat wat financieel goed aan te schaffen is.

Indien jullie zeggen echt niet aan beginnen dan gaar een leuk lasadres hier in Zuid Holland.

Alvast dank jullie wel

groet

Marcel