Jump to content
SXOC.NL Forum
Sherwin

Startprobleem

Recommended Posts

Beste,

Mijn auto heeft 3-4 weken stil gestaan ivm een turbo wissel. Toen alles erop zat wilde ik de auto starten maar het leek erop alsof de accu leeg was. Starten met startkabels werkte niet (bmw 318D ernaast). Nu heb ik de accu naar achter verhuisd en vervangen voor een optima 50AH met 880 startvermogen. Dat zou ruim voldoende moeten zijn. Alleen doet de startmotor nogsteeds niks. Je hoort een zachte klik als ik de sleutel omdraai. Ik heb de auto aangelopen, dan start hij gewoon, alles werkt gewoon goed... Geen tekenen van een lage accuspanning. Met draaiende motor hoor je dezelfde klik als je de sleutel omdraait alsof je wil starten... Ik neem aan dat de startmotor het probleem is?

Kan ik dit nog testen zonder demonteren?

Bedankt!

Groetjes,

Sherwin

Edited by Sherwin

Volgende keer als je koud start en hij doet niets, neem een klein hamertje om een paar keer te tikken op de starter motor. Indien hij dan zonder probleem start dan ga je best je starter moet reviseren. Heb dit zelf al twee keer meegemaakt met mijn S13's.

"Nu heb ik de accu naar achter verhuisd en vervangen voor een optima 50AH met 880 startvermogen. Dat zou ruim voldoende moeten zijn."

Heb je wel een goed massa punt gemaakt voor je accu?

En anders idd je startmotor checken.

meet het voltage aan je startmotor eens tijdens het starten :)

je start relais zou ook kapot kunnen zijn , want je kan hem horen klikken maar dat betekend niet dat die ook contact maakt , wat ik zou doen is proberen te starten ,iemand anders met een klein hamertje laten tikken op je start motor , meestal gaan ze dan wel weer , lukt dat niet zou ik proberen je relais te overbruggen als die het dan nog niet doet zou ik je startmotor gaan verwijderen

maar ik denk dat je startmotor een beetje vast zit , omdat hij het voor je turbo swap nog wel deed neem ik aan ?

Als de motor draait, en je draait de sleutel om. Dan moet de startmotor gewoon draaien toch?

Kom je er goed bij in een s13 met ca18. Ik heb denk ik alleen een moker om mee te tikken...

• Like 1

Er zit een dun draadje met een schuifstekker op de startmotor. (Schakeldraad?)

Ik heb een keer gehad dat deze los is gekomen waardoor de startmotor ook niks meer doet.

Volgens mij kun je dit het beste zien vanaf de onder kant.

(Als de motor draait, en je draait de sleutel om. Dan moet de startmotor gewoon draaien toch?

Kom je er goed bij in een s13 met ca18. Ik heb denk ik alleen een moker om mee te tikken... ) met een sleutel 22 lukt het waarschijnlijk ook wel , gewoon op het huis tikken

(Er zit een dun draadje met een schuifstekker op de startmotor. (Schakeldraad?)
Ik heb een keer gehad dat deze los is gekomen waardoor de startmotor ook niks meer doet.
Volgens mij kun je dit het beste zien vanaf de onder kant. ) dat is de schakeldraad die je relais aanstuurd , als die los zou zitten zou het betekenen dat je je relais ook niet meer hoort klikken

wcz6.jpg

als je relais wel klikt maar geen daadwerkelijk contact maakt moet je de twee polen die je boven aan de foto ziet door verbinden , mocht je het niet weten dat bovenste ronde ding is je relais

Uhh, nee. Dat bovenste ding is geen relais

• Like 1

Ehm.. Ik dacht dat het relais ergens in de kabelboom zou zitten ipv op de startmotor?

dat bovenste ding op die foto is inderdaad de relais die de grote startstroom schakelt , deze word gestuurd door je contactslot op stand 3( deze komt toe op de zogenaamde klem 50 , dat platte stekkertje ja)

tevens trekt deze relais de vork aan waardoor je starter-tandwiel op je vliegwiel ingrijpt

nu , meet even de spanning op klem 30 van de starter, dat is de dikke draad die van je batterij komt , hier wil je batterijspanning meten

doe dit onder belasting (d.w.z. terwijl iemand ja contactslot op stand 3 draait)

meet dan ook of je een goede spanning krijgt op klem 50

heb je bij beide metingen goede batterijspanning , is je starter waarschijnlijk toe aan revisie

het schema staat in het wphb op pagina 783

bij het meten op klem 30 is het belangrijk dat je dit onder belasting doet om overgangsweerstand in het circuit waar te nemen (hoe meer stroom je trekt over die overgangsweerstand des te groter word de spanningsval erover )

maar ik vermoed gewoon dat je startmotor bij sleet is ( borsteltje raakt de rotor niet meer ) :pompom:

• Like 1

• Create New...