Jump to content
SXOC.NL Forum
McLarenboy

How to: stukken ontroesten dmv electrolyse

Recommended Posts

Daar ik van mijn Audi een top wagen wil maken én hier zoveel mogelijk zelf aan wil doen was deze toepassing echt handig, maar ook wou ik met mijn teststuk nagaan welke anti-roestbehandeling het meest aangewezen is.

Sommige onder jullie zijn mss al bekend met electrolyse en daar ik graag het onderdeel how to zie opleven wou ik terug een bijdrage leveren :D

definitie: Elektrolyse is een chemische reactie waarbij onder invloed van een elektrische stroom samengestelde stoffen worden ontleed tot enkelvoudige stoffen en/of andere samengestelde stoffen.

ofwel: roeste stukken in een zoutoplossing onder stroom zetten en na een paar uur (afhankelijk van de grootte van het stuk) is al het roest losgekomen.

Benodigdheden:

- plastic container

- elektrische draden

- batterij oplader

- betonijzer

- bicarbonaat

- boormachine

Het maken van je opstelling kan je hier terugvinden, simpel en duidelijke video:

http://www.youtube.com/watch?v=54ADeB6V1rQ

Belangrijke punten als de opstelling klaar is:

- opstelling moet geplaatst zijn in een goed geventileerde ruimte, lees: gevaarlijke stoffen én ontploffingsgevaar door het vrijkomende waterstof

- bicarbonaat: één lepel per 3 liter

- je werkstuk negatief laden en het betonijzer positief laden (keer je dit om dan reinig je het betonijzer en dat is niet de bedoeling)

- verwerkingstijd: 2 uur voor kleine stukken

- na afloop moet het stuk nogmaals bewerkt worden met een staalborstel

1. loszitten vuil weghalen

Alhier mijn teststuk; het schild dat achter de remschijf zit. Om het proces zo vlot mogelijk te laten verlopen is het uiteraard aangewezen om al het loszittend vuil weg te halen van het stuk met een staalborstel

fodd.jpg
qmgn.jpg
2. Stuk hangen in de tank (negatieve ladinge) en ervoor zorgen dat het geen contact maakt met het betonijzer (positieve lading). Zodra je de batterijlader activeert zal je luchtbellen zien verschijnen op je stuk.
Remember; goed geventileerde ruimte en geen sigaretje opsteken!

57my.jpg

hacr.jpg
Na een uurtje komt al veel vuil los ;)

5m5f.jpg

pmrh.jpg

8aez.jpg
Na nog een uurtje zal het nog smeriger zijn en zal je naast de bruine kleur ook een blauw violet kleur zien. En zoals aangegeven in de video op een bepaald moment is de chemische reactie uitgewerkt (geen bellen meer) en dan is je stuk klaar.

7jw1.jpg
3. Stuk opkuisen met een staalborstel

13r2.jpg

21ie.jpg
4. Anti-roest behandeling
Deze stap is voor mij begonnen met een roestomvormer, Fertan (www.rustbuster.nl) maar je kan hier ook meteen overgaan op de spuitbussen die ik erna gebruikt heb: epoxy primer of verzinkingsspray
>> Fertan werkwijze:

- Schoonmaken met water / evt met een sopje
- Fertan erop
- na 1 uur natsproeien met water
- Minimaal 48 uur wachten (mag zelfs tot 6 maanden wachten!)
- Met een sponsje en sopje het losse zwarte poeder verwijderen en laten drogen
Komen we uit op dit:

pp6u.jpg

2iju.jpg
>> Epoxy primer en verzinkingsspray

8gtc.jpg
Na twee lagen komen we uit op dit:

htw4.jpg

ddp2.jpg
5. Stuk in kleur zetten:

8bk7.jpg

78xf.jpg
En nu gaat dit stuk het komende jaar buiten aan de waslijn hangen, om de vier weken zal ik dan wat foto's posten met het verloop.
Edited by McLarenboy
  • Like 6

bicarbonaat haal je zo uit elke winkel, kan je overal gebruiken in en rond het huis - heel krachtig reinigingsmiddel

synoniemen: zuiveringszout, natron, maagzout

Edited by McLarenboy

Ziet er al goed uit, op het behandelde stuk fertan nog geen spatje te zien, dus zinga en ferpox houden ook stand

Edited by McLarenboy

Sodazout werkt ook perfect voor dit weet ik uit ervaring, heb zo mijn coilovers ontroest :)

Goed bezig man, erg nuttige info, ben benieuwd naar de bevindingen!

En nu gaat dit stuk het komende jaar buiten aan de waslijn hangen, om de vier weken zal ik dan wat foto's posten met het verloop.

Ben nu toch wel benieuwd eigenlijk

Ik eigelijk ook wel