Jump to content
SXOC.NL Forum
Sign in to follow this  
boost

Spigot/pilot bush demonteren van een automaat

Recommended Posts

Heeft iemand dat hier al eens gedaan?

 

Op internet vind ik een hoop filmpjes van lui die met wat vet in de krukas en iets wat in de krukas past die bus er zo uit tikken.

 

 

Nou heb ik zelf een bus die exact in de krukas past en heb het bovenstaande geprobeerd, maar dat ding komt er echt niet uit.

Ik heb het idee dat het vet niet achter die automaat spigot bus kan komen.

 

Heeft iemand hier tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest JimmySX

Porno is verboden hier. (Grapje)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het zelf met een handgeschakelde gedaan en dat was ook even wat werk. Uiteindelijk heb ik het geval wat de koppeling op z'n plaats moet houden bij montage er maar in gedrukt en toen had ik hem er zo uit. Wel met flink wat vet erachter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon met een klein schroevendraaiertje stuktikken, valt ie er zo uit. \

 

 

 

Een automaat heeft dat ding toch helemaal niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou Eric, Het is iets anders dan bij een handgeschakelde.

Ik heb even een foto gemaakt van zowel een handgeschakelde krukas en een van die automaat.

 

Handgeschakeld:

 

CIMG4976_zpsa2882fb7.jpg

 

 

 

Automaat:

 

CIMG4974_zps49942c9d.jpg

 

 

 

Of hoeft die bus er niet perse uit? Dat zou dan wel betekenen dat ik die spigot bus dan in die van een automaat ga tikken en daardoor zo'n 10mm meer naar buiten komt.

 

@Kets, Dat is geen optie voor mij. Ik heb geen geen las apparatuur tot mijn beschikking.

Share this post


Link to post
Share on other sites

spigot bush is toch dat messing buisje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, maar de term voor dit andere ding weet ik niet.

Het wordt omschreven als een spigot of pilot bush voor een automaat op het net.

Share this post


Link to post
Share on other sites

moet er wel uit, pen die je gebruikt is die niet te dun?

het vet zou wel achter de ring moeten komen, zoals het filmpje, zou moeten werken.

 

heb ook wel eens met een grote waterpomptang lopen kutten is toen ook gelukt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die pen past precies in de krukas, maar ik heb het idee dat hij te diep komt waardoor het vet niet achter die bus kan komen. Omdat die er maar zon 5mm diep in zit.

Wellicht idd met een sokkentang, als een ander fatsoenlijk de krukas blokkeert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die ziet er nog tip top inorde uit - ze is aan vervanging toe als ze volledig gebarsten is en er wat uitpuilend uitkomt, want in dat geval zoals erik zegt tik je dit zo kapot zonder enige moeite...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohw ik heb het niet helemaal goed omschreven.

Ik ben bezig met een swap van automatische transmissie naar handgeschakelde transmissie. Dus achter de motor van de automaat moet een handbak komen.

Het is niet dat ik die van de handgeschakelde wil vernieuwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je wil dus dat grote stalen ding dat achterop die krukas zit wat er bij de handgeschakelde niet zit weghalen?

 

losmeppen met een hamer of inslijpen en eraf slaan. niet te kinderachtig, gewoon meppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad wat ik eraf wil hebben. Alleen op een krukas beuken doe ik liever niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben blij :)

 

Net weer ff bezig geweest met deze bus en hij is los gekomen.

 

Het is niet echt op een professionele manier gebeurd, aangezien ik het juiste gereedschap er niet voor had.

 

Die bus heb ik op 4 punten ingeslepen om de spanning er wat af te halen. De bus goed ingespoten met wd40.

Toen een sokkentang om de bus gezet en met een doek er tussen tegen de chassisbalk gedrukt. Wanneer de krukas gedraaid wordt zal de tang meer knijpen.

Toen heeft m'n beunhulp met een wringijzer de krukas (met de draairichting van de motor mee) gedraaid.

Als het goed is begint de bus nu in de krukas te draaien en zal naar een paar keer de motor rond te draaien de bus eruit komen.

 

Dit raad ik niet aan wanneer er weer een bus van een automaat in moet omdat de pasvlak in de krukas wel beschadigd.

 

CIMG4982_zps3475fcc7.jpg

 

CIMG4983_zps6338a20a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...