Jump to content
SXOC.NL Forum
gommanski

volvo 360 SR20det

Recommended Posts

Hallo Allemaal,

 

Ben hier een beetje aan het scharrelen voor onderdelen,

Mick waarvan ik een aantal dingen heb gekocht gaf aan dat het wel op prijs gesteld zou worden als

ik mij en mijn project hier zou voorstellen.

 

Ik ben Mark, 28 jaar en heb op dit moment de volgende auto's

audi a3 1.9 tdi woonwerk slaaf
opel astra f 1.6i de kruiwagen van de vriendin
bmw e30 325i sedan 1988

Foto-8WPAUCTS.jpg

Foto-N7FU4N4J.jpg

 

Een tijdje terug had ik een Nissan Sunny gti met daar zelf een turbo op geklust.

maar op een dag moest en zou ik een bmw e30 hebben.
Die is er ook gekomen en die heb ik nog steeds, maar die laat ik origineel en verbouw ik niet.

 

Dus heb ik een nieuw project nodig.

Daarvoor heb ik een Volvo 360 uit 1984 gekocht.
Oke een volvo 360 dan, hoe kom je daar toch bij.
Nou simpel, feestje bier en een vriend oppert dat dit een prima sleeper is voor een circuit/drift auto.
Beginnen met zoeken en dat viel wel tegen, veel roestige exemplaren en toch nog voor veel geld.

 

Maar ik heb een geimporteerde zwitser gevonden met 118.000km in originele staat, wel wat roest maar geen grote herstel werkzaamheden.

 

hier wat plaatjes van het hok
dsc04450k.jpg
dsc04454a.jpg
dsc04452y.jpg
dsc04430tz.jpg

 

dsc04457xy.jpg
Rembekrachtiger zal wel in de weg zitten.

 

dsc04451cy.jpg
dsc04453c.jpg
Zit wel wat roest aan maar niet serieus veel, tenminste wat ik zo kan zien.

 

Dan ga je plannen maken en kijken wat voor motor je erin wilt.
De sunny is altijd in mijn achterhoofd gebleven.
Dat reed zo mooi en het afblaasgeluid van de turbo was gewoon verslavend,

alleen jammer dat het voorwiel aandrijving was.

Dus een SR20DET it is,

 

Verder wordt deze auto gebouwt voor circuit dagen, dus interieur eruit, kooi kuipjes etc erin.
Hieronder een spec-list hoe ik er nu over denk:

 

Exterieur:
-volledig wit gespoten, kraak helder wit
-15 velgen ivm met big brakes voorzijde
-MKIII originele bumpers zwart
-Reservewielbak verwijderd
-Antenne verwijderd
-Deurgrepen achterdeuren verwijderd
-Motorkap en kofferklep sluitingen
-Smoked koplampen
-Smoked Knipperlichten voor
-Smoked achterlichten
-chrome trims zwart
-wielranden uitrollen of verbreden met spatbord verbreders

 

Interieur:
-Volledig wit gespoten
-Overbodige zaken verwijderen, clean look.
-rolkooi
-kuipstoelen, bestuurder verstelbaar.
-4punts gordels
-90mm diep driftstuur
-Aluminium deurpanelen
-Aluminium pedalen
-Aluminium voetsteun bestuurder en bijrijder
-Oliedruk, Olie temp, Voltmeter, Turbodruk, Water temp, EGT, AFR.
-Hoofdstroomschakelaar incl T-pull
-Schakelaars ecu, benzinepomp, claxon en andere zaken.
-Accubak achter voorstoelen
-Brandblusser
-Zonneband

 

Remmen:
-grotere schijven voor bigbrake kit 284mm, heb ik toevallig nog een set liggen van de bmw.
-remtrommels vervangen door de ford escort schijven en klauwen van de voorzijde
-remdruk regelaar
-Hydraulische handrem
-Stalen remslangen/koperen leidingen

 

Onderstel/wielophanging:
-GAZ volledig instelbare coilovers voor en achter, blad veren weg en as voorzien van panhard stang en 5-link stangen.
-S13 camper plates voor
-bekrachtigd stuurhuis mischien wel van een e36 als dat een beetje past
-PU bussen onderstel
-Camber/toe verstelling achteras
-Veerpootbruggen V&A

 

Motor/aandrijving:
-SR20DET met vvt uit een 1997 nissan 200sx
-S14 handgeschakelde 5bak
-E30 188 3.91 45% diff uit de bmw en een extra vastgelast voor driftdagen.
-cardan-as van nissan/bmw laten maken
-aandrijfassen van bmw/volvo laten maken.
-3 inch uitlaat met side pipe voor het linker achterwiel
-horsham stage 1a chip

-Apexi freeflow luchtfilter
-sterkere benzine pomp 255L/uur
-Boost controller voor 1.2 bar
-Front mount intercooler
-GT2871R turbo

 

Heb al een motor via via geregeld, komt uit een S14a automaat van 1997 en heeft 185dkm gereden.
dsc04449yq.jpg
dsc04448za.jpg

Ben begonnen met de motor te reinigen en te demonteren voor het reinigen/lakken etc.
Dan flip ik hem om en begin ik te kijken naar de staat van de lagers.

 

Zodra er wat te updaten valt zal ik van me laten horen, voor nu eerst nog de garage in orde maken, smeerput erin, alles overhuizen van mn ouders naar hier.

 

Zal als het nodig is wel een gevraagd topic openen voor onderdelen, momenteel heb ik al diverse lijntjes uitstaan voor het een en ander.

Tot de volgende update.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom!

 

Leuk project! Ik ben benieuwd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Superdik idee! Op Driftworks heeft zo'n dude ook al eens min of meer hetzelfde gedaan. Maar die GT2871R @ 1,2bar op een stage 1 chip? Dat lijkt me niet optimaal :P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Superdik idee! Op Driftworks heeft zo'n dude ook al eens min of meer hetzelfde gedaan. Maar die GT2871R @ 1,2bar op een stage 1 chip? Dat lijkt me niet optimaal :P.

 

Ja ben op een ander forum ook op dat topic gewezen, die maken wel nog gebruik van de volvo aandrijflijn.

 

Denk dat ik een foutje heb gemaakt met de turbo,

Een GT2560R (GT28R) zal er beter op passen, wel verwarrend dat ze deze GT25 noemen terwijl het eerder een GT28R was

Edited by gommanski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom,

 

Gaaf project, en hele gave E30! ben benieuwd naar de updates, succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie bmw!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Garage is inmiddels vergevorderd zodat we aan het project kunnen beginnen.
Eerst maak ik de motor en bak zover in orde, dan strip ik de auto en begin met het plaatsen van de motor met bak.

 

Heb hier via dit forum een pasplaat voor een 350z bak gekocht.

En op de sloop een 350z bak gekocht met cardan-as en andere toebehoren.
De bak is inmiddels gereinigd en gedemonteerd, een kennis van me is bezig met het affrezen van de bak.

 

De motor heb ik redelijk kunnen reinigen met diverse middelen.
Hierna gedemonteerd om de drijfstanglagers te vervangen.
Blok is overigens nog nooit open geweest behalve de onderste oliepan eraf voor de sensor aan te brengen.

Heb er standaard ACL lagers erin gedaan.

Foto550-FBURUSKA.jpg

Foto550-C6KVUK8Q.jpg

 

Had de hoofdlager brug gedemonteerd voor ruimte om de bovenste lager schaal te kunnen vervangen.

Misschien was het niet nodig geweest maar wel makkelijker.

 

bij het vastzetten nog even voor een raadsel gestaan.
Had nog een wph van de sunny daar stond iets anders in als het wph van de s14 wist ik me nog te herinneren.

Bij de sunny gtir sr20det staat: eerst vastzetten moment 38-44nm en dan natrekken 60/65 graden of 84/114nm

Bij de s14 staat: (Eerst vastzetten voor het zetten van de lagers dan weer los en weer vast); eerst vastzetten moment 26-32nm en dan natrekken 75/80 graden en dan alles weer los dan; eerst vastzetten moment 32-38nm en dan natrekken 45/50 graden.

De hoofdkrukaslagers zijn niet vervangen alleen is de brug los geweest, dus heb meteen maar vastgezet op 32-38nm en 45/50graden nagetrokken.

Alles is weer dicht maar heb toch nog een gevoel dat het niet vast genoeg zit zeg maar.

 

De onderste lagerschalen zagen er nog best goed uit, maar de bovenste hadden toch wat meer geleden.

De km-stand van de motor is ongeveer 175dkm

Het koper is nog niet zichtbaar dus we zijn nog op tijd.

Foto550-TJH4U7FT.jpg

Foto550-CN8ZDFBW.jpg

 

Daarna dus alles weer dicht, niet heel spannend.

Foto550-BYHAHI6L.jpg

Foto550-MTXYY6MC.jpg

 

Foto550-YA633GQ8.jpg

 

kleppendeksel gelicht om de nokken te bekijken en de hydraulische stoters gechecked

Foto550-MQSHUCLZ.jpg

Foto550-BEFMOYDV.jpg

Foto550-AULGDMYA.jpg

Foto550-4XNI3JQ4.jpg

 

Nokkenas ziet er goed uit, wel veel aanslag in de kop en deksel, en bijna alle stoters hebben lucht, dus die moeten ontlucht worden. Als hiervoor alles los is zal ik ook de ergste aanslag reinigen.

Iemand nog een goede tip die niet in het wph staat hoe ik alles snel en goed kan demonteren zodat ik bij de stoters kan komen? Ga hier vanavond mee verder.

Oja ik zoek nog een stage 2 koppeling, dus als iemand nog iets weet, mag gebruikt zijn.
Deze week werk ik nog aan de motor, aankomend weekend ga ik de auto strippen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stage 1A SR20DET in een Volvo 360? Jij gaat veel mensen een shock bezorgen aan stoplichten! :smash:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet is dit man dat je dat met zon hok doet is wel grappig

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeg ik heb advies nodig over het type differentieel dat ik er onder moet klussen,

dat is nog iets waar ik zelf niet helemaal uitkom zonder tips van ervaren rotten.

 

Kies je uit S14/S15/350z, of een ander merk? belangrijk is dat ik hier ook het signaal voor de snelheidsmeter kan pakken vanwege de 350z bak.

Belangrijk is sterkte/ overbrenging/ onderdelen sperr verkrijgbaar en natuurlijk de verkrijgbaarheid van het diff zelf.

 

Ik wil eigenlijk de hoofd setup richten op circuit/straat en daarnaast kunnen aanpassen naar drift.

Zou ik daarvoor 2 diffs moeten hebben en die dan wisselen?

Zodat ik een er een gelast diff met hogere overbreng verhouding onder hang voor driften.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke keer je diff wisselen wordt je moe van :P

Ja maar je wordt er dan wel handig in, en ik kan met het maken ermee rekening houden dat het goed bereikbaar is.

Bijvoorbeeld van binnen uit in de auto een luik maken voor bereikbaarheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Circuit / straat zou ik het S15 diff voor nemen. Dat is een torsen diff en je hebt de pickup voor je snelheidssignaal erop.

 

Wil je een diff lassen voor drift gebruik zou ik een S13 diff nemen omdat dat gewoon lekker el cheapo is. Op de S13 en S14(a) diffs zit geen opname voor je snelheidssignaal, maar dan zou je het nog van de abs sensoren kunnen pakken als je ABS hebt, of zo'n losse digitale meter die met GPS werkt.

 

Qua sterkte zijn al die diff's meer dan stevig zat voor zwaar misbruik met stage 3A setup en verder, dus een 1A setup zal 't ook prima houden ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...