Jump to content
SXOC.NL Forum
Mick

[CA18DET] 4 draads LMM?

Recommended Posts

De ecu die je liggen hebt zijn alle drie hetzelfde, 39F00 dus lambda, manueel en LHD, maar dat laatste zou niks mogen uitmaken.

Aangezien je lambda wel werkt denk ik dat het probleem eerder ligt aan conflict vanwege de afm met stelschroef. Probeer eens zonder de groen/gele draad aan de afm. Deze geeft namelijk het mengsel signaal aan de ecu.

Je kan ook een non lambda ecu proberen en de lambda afkoppelen.

Ik heb gedaan wat Tomas voorstelde, heeft niet mogen baten, geen verschil.

Wat mij nu opvalt is dat het blok nu ook niet meer reageert op het los halen van de lmm of lambda. Hij blijft hoe dan ook stationair goed lopen en met wat gas slecht.

Zijn er nog dingen die jullie weten die ik kan proberen?

Wat heb je allemaal al gechecked?

Geprobeerd te starten met lmm los, met en zonder luchtmengsel draadje waar Tomas het over had, en met en zonder lambda gestart. Allemaal geen verschil in lopen, stationair goed, beetje gas en loopt beroerd. Wat ik wel gedaan heb is de standaard luchtfilter box eraf gehaald, hij loopt al iets beter.

Wat zijn dingen die ik nog kan proberen? Hij reageert niet op signaal van lmm en lambda, dat is wel duidelijk...

Je hebt nergens geen luchtlek?

Al een ecu check gedaan op foutcodes?

Timing staat goed/verspringt niet?

Benzinedruk, bougies, coilpacks, gasklep, koudstartklep,....

Zo, ik heb weer tijd gehad om het een en ander uit te zoeken.

Heb via de FAQ van WJ mijn ECU uitgelezen, die code 12 MAF, 13 water temp sensor en 34 knock sensor aangaf.

Heb de MAF gewisseld voor een ander exemplaar(waarvoor nogmaals dank Dirk-Jan) waarna dit probleem na het resetten van de ECU verholpen was.

Huidige situatie:

-Blok gaat weer (moeizaam) naar hoge toeren (mogelijk liep hij door de MAF dus in noodloop)

-Hij loopt stationair slecht, tegen uitvallen aan. Het lijkt wel of het blok loopt te hokken(is dat de juiste term?) Dit zou kunnen wijzen naar detoneren (timing niet goed?)

-Hij rookt behoorlijk olie als ik bij hoge toeren ineens de gasklep dicht gooi. Kan natuurlijk zijn omdat het blok een tijd niet gelopen heeft.

-Als ik tijdens het draaien van de motor aan de water temp sensor klooi gaat hij zo nu en dan beter lopen.

Morgen heb ik weer tijd om te kijken dus wil het volgende doen:

- Kabeltje van water temp sensor goed nalopen op breuken

- Uitlaat gas dicht maken, om beter te bepalen of hij echt veel rookt

- Kachelslangen monteren om mijn koel systeem verder te vullen en ontluchten.

- Carter ontluchting slangen luchtdicht maken, in één zit een scheur.

Maar nu rest mij de vraag, wat is precies die "knock sensor''? Ik neem aan dat dit de klopsensor is die detoneren opmerkt? Hoe werkt dit en wat doet hij met deze informatie? En hoe los ik het op?

Ik hoop dat jullie mij wederom weer wat verder kunnen helpen, ben al onwijs blij met de info die ik tot nu toe heb gekregen, ben nu al een stuk verder!:)

en de watertemperatuur sensor? dat is wel degelijk een belangrijk gegeven, als deze stuk is, of slecht contact maakt dan kan hij de ecu vertellen dat het -40 is en dan raakt ook alles in de war, daar zou ik het even verder in zoeken.

Is de knocksensor niet de sensor die te maken heeft met de ontsteking? Dodepunt of iets dergelijks?

Knocksensor kijkt naar pingelen. Wordt dit waargenomen, dan past de ECU de timing aan.

• Create New...