Jump to content
SXOC.NL Forum
Sign in to follow this  
Gutroan

Turbo Surge

Recommended Posts

Heb zojuist een nieuwe air intake op mn auto gezet.

Nou lees ik ook wel eens wat en soms zie ik dat surge schadelijk is en andere keren weer niet.

Wanneer is dit nou schadelijk? Want sinds die air intake erop zit surged hij elke keer als ik gas los laat, maakt niet uit op hoeveel toeren.

Natuurlijk surged hij wel harder hoger in de toeren.

Kan dit kwaad of zeggen jullie lekker laten zitten? Klinkt namelijk wel tof B)

Guest JimmySX

Dat hoort haha

Serieus? haha, heb namelijk wel meer met die intake zien rijden die niet surgen.

Die van mij surged ook echt als een gek, alles hoger dan 2200 toeren en dan doet ie t goed. Zou er bijna geen dumpvalve op zetten

wat versta je precies onder surge :)

Dat geluid

Die van mij surged ook echt als een gek, alles hoger dan 2200 toeren en dan doet ie t goed. Zou er bijna geen dumpvalve op zetten

Bij mij surged hij tot nu toe op elk toeren tal, laag rond de 1-2k en ook boven in rond de 4-5k.

Edited by Gutroan

Ik denk(!) dat je het geluid bedoeld van lucht wat terug in het inlaat traject(?) gedumpt wordt bij gas los laten.

Dit geluid wordt door een open lucht filter enorm versterkt en kan dus absoluut geen kwaad.

Het geluid uit het filmpje is duidelijk lucht die terug tegen de schoepen van de turbo gedrukt wordt.

Dat klinkt enorm kinky maar kan wel nare gevolgen hebben voor de turbo natuurlijk.

Met standaard druk zal het weinig kwaad kunnen, er zijn genoeg sr20det's zonder dump/blow off die het al lang uithouden ;)

Je hoort dat ook bij rally- en rallycrossauto's, dus is het dan wel echt schadelijk? Ik bedoel, anders zouden ze dat toch wel oplossen met een dumpvalve?

Het geluid uit het filmpje komt wel sterk overeen met de mijne.

Maar het is inderdaad pas sinds ik die lucht filter erop gezet heb en heb ook een dumpvalve.

Als het geen kwaad kan is het dikke prima haha maar wist niet dat het standaard was bij een open lucht filter.

Dat "surge" na het loslaten van van je gaspedaal schadelijk zou zijn voor je turbo is een internetverzinsel. Dit verzinsel stamt uit de verwarring tussen on-throttle surge (waar gecompresseerde lucht via de schoepen van je turbo je intercoolersysteem verlaat TIJDENS het boosten), en off-throttle surge (waar hetzelfde gebeurd, maar dan NA het boosten. CA18DET S13's hebben vanaf de fabriek geen recirculatie klep (blow-off valve), dus als je hier een open filter op zet zal je het meteen duidelijk horen. Het kan geen kwaad, klinkt dik, lekker zo laten dus.

Goed:

Slecht:

Edited by Dirk Jan

Surge is altijd slecht.

On or Off throttle.

Beide gevallen zorgen ervoor dat je turbo extra belast wordt. Bij on-throttle wat meer dan bij off-throttle, tenzij je op extreem veel boost draait zonder dumpvalve.

Pigeon ftw!

Edited by Nayiem

Guest JimmySX

In denk dat je het met OEM filter ook heb maar dat je het dan niet hoort

In denk dat je het met OEM filter ook heb maar dat je het dan niet hoort

Yep. dat klopt.

En met een metalen en/of korte aanzuigbuis hoor je het zelfs beter! :D

Als je je raampje open hebt en heel goed luistert, hoor je het inderdaad ook met het OEM filter.

Hoorde het heeel af en toe ook met oem filter inderdaad maar lang niet zo erg als nu :P

Maar ik weet genoeg, laat het lekker zo, klinkt wel tof in ieder geval!

Bedankt voor de reacties, en weer wat geleerd :)

Sign in to follow this  

• Create New...