Jump to content
SXOC.NL Forum
Dirk Jan

Wereldreis-spec S13

Recommended Posts

Goedemiddag allen,

Het is eindelijk zover, mijn S13 avontuur kan beginnen. Ik was na het verkopen van mijn S12 *klik* al een tijdje bezig me te oriënteren op de aankoop van een S13, gezien dit de auto is die ik voor het kopen van de S12 eigenlijk al wou. Ik kon al snel concluderen dat ik destijds gewoon wat langer had moeten wachten met mijn ongeduldige hoofd, want zoveel is het prijsverschil nou ook weer niet. Mits je goed zoekt, uiteraard.

Hoe dan ook, een paar weken terug plaatste Teddy in het "Marktplaats, Ebay etc."-gedeelte van het forum een S13 die te koop stond in België. De auto kwam uit Duitsland, maar de verkoper was er nooit aan toegekomen hem in te voeren. Na wat heen en weer mailen besloten de auto afgelopen zaterdag maar eens te gaan bekijken en gelijk een een auto-ambulance mee te nemen. Zaterdagochtend om 9:45 maar vertrokken naar het bedrijf waar ik de ambulance gehuurd had.

20110521104435.jpg

Dit leek allemaal prima te gaan totdat er bleek een massaprobleem in de stekker van de auto te zitten. Het maakte niet uit of je nu remde, een knippersignaal gaf of gewoon licht voerde ALLE lampen begonnen gewoon willekeurig te branden :P. Omdat we ook niet echt een oplossing hadden zijn we gewoon maar gaan rijden. De zon straalde toch als een bezetene, dus zoveel zou je toch niet van de verlichting zien :P.

20110521163659.jpg

We kwamen rond 13:00 in Overpelt aan bij de verkoper, Stephan. Na een praatje pot over de auto, driften e.d. (hij had zelf een BMW E36 staan waar hij ook regelmatig mee dwarsging op circuit Zolder) de S13 gaan bekijken. De auto zag er op wat krasjes en deukjes wel netjes uit. Eigenlijk compleet zoals verwacht; Over het algemeen vrij strak, maar toch wat schoonheidsfoutjes. Zoals ook in de advertentie stond geen roest aan het chassis kunnen ontdekken, perfect. Motortje even gestart, liep op een lekkende elbow>downpipe pakking netjes. Alles naar wens, dus dacht we de auto maar "even" op de trailer te laden...

20110521134534.jpg

Dit viel toch wel goed tegen :P. Een S13 is door zijn vrij flinke overbouw aan de voorkant en standaard rijdhoogte onmogelijk normaal op een trailer te krijgen. Uiteindelijk na wat falende pogingen besloten de aanhanger maar gewoon achterover te kiepen (ook al was deze trailer daar officieel niet voor geschikt). Uiteindelijk toch gelukt en na het regelen van de financiën naar een Mazdagarage in de buurt waar nog wat extra onderdelen lagen die ik erbij mocht hebben (Cilinderkop, Turbo, in- en uitlaatspruitstuk, kabelbomen, versnellingsbak, koplampen enz.).

20110521145948.jpg

Gezien we allebei niet in het bezit zijn van een BE-rijbewijs, was het wel spannend omdat we bij een eventuele aanhouding goed de lul zouden zijn. Zo reden we met een rustig gangetje van 85/90 km/h op de Belgische snelweg toen we opeens een motoragent in onze spiegels zagen opduiken. Hij maakte een onduidelijk gebaar naar ons, we shat massive brix. We reden op dat moment net naast een afslag richting een rustplaats, nadat de agent na het maken van nog een gebaar opeens afsloeg zagen we dat er op die parkeerplaats een voertuig controle plaatsvond :P. 500 meter eerder en de auto was wel een slagje duurder geweest :P.

Thuis deed ik nog een leuke ontdekking die de titel verklaart: De auto is oorspronkelijk in Luxemburg nieuw gekocht. Toen is hij verkocht aan een Duitse man die Hilarius Lulsdorf heet (made me LOL) :P, daarna van nog een Duitse eigenaar geweest. Daarna staat er op de papier dat er een "Stillegung" heeft plaatsgevonden in 1994. Ik denk dat de auto sindsdien met een kapot blok droog heeft gestaan in een schuur o.i.d. De auto is in 2010 naar België gegaan en nu dus in Nederland :P.

Hoe dan ook, de auto is veilig thuis aangekomen dus kan ik me nu druk gaan maken om de toekomstplannen (op enigszins juiste volgorde):

- Schoonmaken, schoonmaken en nog eens schoonmaken (Wat is dat ding smerig zeg :P)

- Alle vloeistoffen verversen.

- Clutch master cylinder vervangen.

- Remsysteem nakijken voor keuring

- Met eendagskenteken naar de RDW rijden om hem in te voeren.

- APK

- Rijden

- Onderstel upgraden en drastisch OMLAAG.

- Goedkope 15x9 velgen zoeken.

- (Stage 2 maken.)

- Driftdagjes doen.

9614a6ac61427db1d91c612.jpg

20110521155946.jpg

Topic zal ik wel updaten als er iets gebeurd is :P.

DJ

Edited by Dirk Jan

Welkom terug ;) .

Nette s13, en heel leuk om het verhaal zo te lezen.

Wat is de km-stand? Aangezien hij een tijd stil gestaan heeft.

Mijne had vroeger namelijk ook een aantal jaren stil gestaan in Duitsland, en heeft nu nog maar een ton op de teller staan. :lol:

gefeliciteerd met je S13 man :)

ziet er clean uit :D

nu je signature op het forum editen haha

Edited by ramonismo

leuk leuk :D! :( weer een s13 minder in belgië :P.

Veel plezier ermee.

Hilarius Lulsdorf :rofl:

Mooi bak ;)

Die historie van de auto is idd wel lachwekkend :hammer:

Succes ermee

Hilarius Lulsdorf? GTFO!

ik zou een GIGA sticker laten maken! hahahaha

Proof :P:

20110523201954.jpg

En mijn nieuwe kamerdecoratie (na grondige schoonmaakbeurt :hammer:)

20110523201322.jpg

nou dat klinkt als een mooie wagen dan, gelukkig lees ik in je to do lijstje nergens dat je het interieur eruit gaat trekken en het in een belachelijke kleur gaat schilderen dus dan blijft het ook wel een mooie wagen :0

Plezier ermee!

Nee, interieur wordt netjes gereinigd (zitten wat vlekken in de bekleding) en blijft er lekker in zitten. Kleur vind ik zelf wel mooi, dus blijft er ook lekker op zitten. Ik vind de S13 echter wel wat klein van binnen in vergelijking met de 12, dus ik hoop dat ik dat op kan lossen door een kuipstoel te plaatsen als bestuurdersstoel (zal wat dunner zijn). Uiteraard komt er ook een fijn stuurtje in (:.

Ontzettende Herr Lulsdorf :lol:

Was zeker wel even een 'hart in de keel' momentje met die motoragent? Kan ook zo zijn dat hij je aan de kant zet en niet verder laat rijden (en dan niet te vergeten die boete).

Ik heb mn s13 in Duitsland opgehaald, met vivaro/autoambulance combinatie (niet vooruit te branden, maar dat terzijde). Mn pa reed heen en terug, toch heb ik nog een stukje gereden, zonder dat ik het aanhanger rijbewijs heb. Dat was ook wel even extra opletten. Maargoed, eigenlijk stelt het rijden geen zak voor.

Leuk verhaal trouwens, succes met de driftdagjes!

KlusTip; fix een lampenfitting in je 'spare' T25, dan kun je hem boven de eetkamer tafel hangen. Heeft ook wel iets tofs :lol:

je kunt wel zeggen dat het geen zak voorstelt, maar als jij zonder rijbewijs iemand flink krom rijd dan ben je mooi klaar.

Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop man! :smile2:

je kunt wel zeggen dat het geen zak voorstelt, maar als jij zonder rijbewijs iemand flink krom rijd dan ben je mooi klaar.

Het 'rijden' stelt geen zak voor, ik zeg niet dat ik het goedkeur. :) Na een ongeluk ben je uiteraard de sjaak.

gefeliciteer met je aankoop. ziet er nog wel redelijk uit de s13.

sr20det swapje??? :paperbag: