Jump to content
SXOC.NL Forum
Eric

S13 FAQ

Recommended Posts

kee, om eens een begin temaken met de FAQ, post hier alle interessanta data, weetjes en how to's.

 

Ik zal er dan een overzichtelijk geheel van proberen te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
veel how to's ook hele makkelijke how to's en sommige werken nog niet. Maar over het algemeen, zeer handig voor de leek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Big ends fixen!

 

[original post by Rudi]

 

 

Ik heb het laatst gedaan op m'n boroer z'n sx. Aan een brug heb je niks extra's, als je de autop op een paar blokken kan zetten is dat ook ok. Zolang je ermaar goed onder kan liggen.

1: Zet de auto omhoog en maak de ic slangen los, radslangen kunnen blijven.

2: Verwijder de stab.stang, deze moet mss met lucht los zoals op m'n broer z'n auto bijv. (15 jaar niet losgeweest).

3: Maak de motorsteunen los (van boven- onderaf lukt nooit) door de 2 bouten los te draaien. Plaatst je krik onder het stuk bak wat tegen het blok vastzit, dit is een sterk punt nl.

4: Verwijder de 2 zwarte steunen die het inlaatspruitstuk vast hebben, de bouten van de bak die deze vast houden moet je een voor een zachtjes losdraaien om vervorming van de bak te verkomen.

5: Verwijder de 2 zwarte steunen die het blok tegen de bak ondersteunen, een links en een rechts.

6: Lift het blok totdat het loskomt van de steunen, en draai de steunen los die het blok tegen de motorsteunen vasthouden. Dit zijn 3 14mm bouten elke kant. Als je dit niet doet, heb je kans op schade aan het schroefdraad van de motorsteuen, ik spreek uit ervaring... ze gaan nl tegen dit schroefdraad aan schuren.

7: Als het blok zo hoog is dat ie tegen de carroserie aankomt (bij de bovenkant van de bak) kun je de boutjes loshalen die de carterpan tegen het blok aanhouden, en kun je een scherp ding ertussen rammen om zo de kit los te krijgen. Als het goed is moet je eerst de olieaanzuig buis van de oliepomp loshalen, want de pan zit er anders tegen aan. Laat hem gewoon in de pan vallen. Ook de oliereturn buis van de turbo moet eraf.

8: Nu zie je de girdle e.d. Verwijder van cyl. #1 de 2 moertjes van de drijfstang, en tik met een hamer de lagerkap een beetje los. Niet te hard - het hoeft niet geshotpeened te worden. Nu zal je in de lagers een nummer vinden, wat het nissan oem onderdeel # is. Kijk bij alle 4 cylinders voor het goede #. Bij nissan kosten de lagers 9,50 ex per stuk, maar dan heb je wel gelijk het goede onderdeel. Als er geen slijtage is opgetreden aan de krukas kun je gewoon deze nieuw bestellen bij de dealer, en de nieuwe terugplaatsen. Om de krukas te kunnen draaien heb je trouwens een grote ratel met dop 27 nodig.

9: Zet de nieuwe lagers in de olie en zorg ervoor dat als je de kappen goed terugmonteert, volg de instructies van het wph. Draai de (nieuwe) moeren met de juiste trekkracht aan en doe dat 24 uur later weer, dan ben je zeker dat ze goed gezet zijn. Ga er dus maar niet vanuit dat een revisatie bedrijf te vertrouwen is wat je vertelt dat het maar een daggie werk is - die bouten moeten echt nagetrokken worden.

10: Nou komt het gekut. Nadat je de carterpan goed heb schoongemaakt moet ie er weer onder. Probeer hem eerst goed te passen en je kunt trouwens alvast de 2 pakkingen die voor en achter zitten alvast vastzetten met de kit (eerst ff bestellen bij nissan). Als je dus de pan terugplaatst moet je dus ook weer die olieaanzuigbuis weer vastzetten, met de kit al op de pan... Probeer te vermijden dat de kit iets raakt. Bij mij lukte het niet helemaal, hij lekt nu olie... Draai de boutjes aan kruislings (begin links in het midden, dan recht midden etc. net zoals je kopbouten aandraait zeg maar) voor de beste zetting.

11: Bouw alles weer af. Als je het blok laat zakken moet de (massieve) steunen nog steeds los zijn, deze pas weer aandraaien als het geheel goed valt. Slangen vastzetten e.d. motorsteunen vastzetten en klaar is kees. Nieuw oliefilter en olie erin en klaar.

12: Rij de eerste 500km wat rustig aan.

 

Vergeet trouwens niet de downpipe af te koppelen van de elbow, was ik nog ff vergeten .

Ik raad het je verder nog aan om de balk waar de motor/stuurstang op rust te lossen, dan krijg je nog een hoop extra ruimte. Deze zit met 2x 17mm moeren aan elke kant vast en door deze te lossen krijg je nog wat ruimte extra. Maak ze niet helemaal los, maar zo dat de zooi flink omlaag komt, koppel nog wel ff eerst de stuurstang los van de cardan (12mm moertje/boutje).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveelheid oliën:

 

Motorolie:

- (incl. filter) 3,5 Liter

- (excl. filter) 3,1 Liter

10W40 of hoger dan 40. 5w vind ik persoonlijk veel te dun voor ons klimaat.

 

Versnellingsbakolie:

- 2,4 Liter 75W90

 

Differentieelolie:

- 1,8 Liter 80W90

Share this post


Link to post
Share on other sites

injectoren stekkers CA18DET

 

 

Staat allemaal met kleurcode in het werkplaatshandboek. Waarom kijken mensen niet altijd eerst ff zelf in het boek. *zucht*

 

Maar voor de luie mensen:

 

1e injector is makkelijk, die stekker zit vooraan.

 

2e injector is met het gele plakbandje en de wat langere staaf zodat je verder kunt reiken met het stekkertje. (Hoe leg ik dat fatsoenlijk uit!? wacko.gif )

 

3e injector = groene draad

4e injector = blauwe draad.

 

Stroop de mantel iets op om te kijken welke kleur draad de injector-stekker heeft.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misschien moet de FAQ een keer geupdated worden.

 

 

veel van de links werken niet

Ik heb laatst mijn server leeggepleurd... in opdracht van planet... is misschien een idee om de boel op de SXOC server te zetten ja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

das een heeeel goed idee eric wink.gif Geeft de site een grote meerwaarde smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...