Jump to content
SXOC.NL Forum

Credit crisis

Recommended Posts

Nou zo zwart-wit zit het ook niet denk ik. Naar wat ik gelezen heb lag het probleem mbt de hypotheekcrisis ook grotendeels bij de overheid. Deze stimuleerde de verstrekking van subprime mortgages aan mensen die het eigenlijk niet konden betalen door de toegangsdrempel flink te verlagen.

Het ironische is dat dit gelanceerd werd als een sociaal plan maar uiteindelijk 100.000'en mensen het leven zuur gemaakt heeft.

En Chris, geld is niet de bron van ellende maar niet de waarde kennen van geld is de bron van ellende. Ik zie de bui al hangen als ik zo mijn kleine neefjes en nichtjes bezig zie met geld :|

Edited by Empreez
  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Het zit hem inderdaad toch wel vooral in overheidsfalen. In eerste instantie doordat banken verplicht waren paupers toch een hypotheek te verschaffen (tegen uiteraard bijbehorende woekertarrieven; meer risico is hogere rente) en anderzijds omdat er te weinig toezicht was op de manier waarop de verkoop van deze hypotheken in de financiële wereld gedaan. In feite heeft men gewoon schuld vanuit de VS naar Europa en Azië ge-exporteerd. Reden genoeg voor de amerikaanse overheid daar niet teveel problemen van te maken. :(

In Nederland is ook totaal wanbeleid gevoerd. Zou had het Ministerie van Financiën nooit de overname van Abn Amro door Frot-is mogen goedkeuren en had de Nederlandsche Bank (ook onder zelfde ministerie) nooit Icesave een bankvergunning mogen geven om daarmee uiteindelijk de burger met miljarden extra schuld op zadelen.

Wouter Bos en Noud Wellink hadden in mijn ogen al lang af moeten treden.

Welke sprookjeswereld leef jij in?

Economie is vooral een emotie. Als de emotie slecht is merken we dat in onze portemonnee en heb je een werkelijke crisis. Dankzij de financiele aard van deze crisis gaan banken juist kapot ipv dat ze rijk worden. In eerste instantie doordat ze met slechte hypothekenpakketten zaten en vervolgens omdat niemand meer hun aandelen wil hebben, ze zwaar ondergewaardeerd worden na eerst overgewaardeerd te zijn.

Misschien hebben de banken er geen profijt van, maar dat het allemaal tussen de oren zit heeft appelaaneenstok wel degelijk een punt.

Als er iedere dag in de media geschreeuwt word "ECONOMISCHE CRISIS ERGER DAN VERWACHT!!" en "HUIZENMARKT STORT IN" en dat soort berichten, word het volk (natuurlijk) schuw om aankopen te doen. Terwijl 99,7% van de mensen hetzelfde verdienen als ze voor de economische crisis deden en gewoon nog werk hebben, maar door deze berichten plotseling geen aankopen meer doen, waardoor de economie JUIST inzakt.

En dan ook nog onze minister president die zegt "Dit is de ergste crisis sinds 1930, veel erger dan gedacht, etc" en "critici" die dingen zeggen als "De economische crisis gaat vermoedelijk nog aanhouden tot 2012". Inderdaad, als dat soort berichten dagelijks of wekelijks blijven komen, gaat het zeker nog tot 2012 duren, omdat de gemiddelde mens goed te vergelijken is met een schaapje.

Als Balkenende het vok zou stimuleren vooral gewoon door te blijven kopen en er niks aan de hand is in ONS leven en die critici gewoon zouden oprotten, zou iedereen weer geld uitgeven en bloeit de economie vanzelf weer op, zoals het altijd gaat.

Het volk word onterecht bang gehouden, en ook al zijn het niet de banken, ik durf je te garanderen dat er heel veel mensen baat bij hebben en rijk van gaan worden en niet kunnen geloven dat het hele volk als schaapjes achter elkaar hun eigen vernieling inloopt.

Ik heb handelaren aan de lijn die zeggen "ik koop geen auto's meer in, sinds de crisis."

Fout. Daardoor creeer je juist de crisis. Als mensen dat gaan inzien is deze rotzooi binnen een jaar alweer opgeruimd.

Nu blijven mensen thuis "door de economische crisis" en gaan geen auto kopen, terwijl ze er zelf geen haar op achteruit zijn gegaan. Daardoor dalen de autoverkopen, daardoor worden mensen ontslagen, daardoor gaat alles fout.

Minister, stimuleer je volk om gewoon door te kopen en samen op die manier de schouders eronder te zetten.

Edited by Jinx

Ja is ook zo. Dat zeg ik ook. Economie is emotie. Alles draait om vertrouwen.

Daarom is het ook een misvatting als je zegt: iedereen zegt dat het slecht gaat, maar er is niets aan de hand met de economie. Als iedereen zegt dat het slecht gaat, gaat het vanzelf slecht.

Overigens heeft ons kleine handels en doorvoerlandje daar niet zo heel gek veel invloed op. Als het in de grote export en import landen als VS, Engeland en Duitsland slecht gaat, gaat het vanzelf slecht met ons.

Indeed. Omdat wij daarnaar kijken en DENKEN dat het invloed heeft op ons. Vervolgens word ons aangepraat dat het ook in Nederland in is geslagen als een bom, zodat vervolgens iedere Nederlander op zijn geld blijft zitten WAARDOOR je ook hier een economische crisis krijgt.

Het is zo stom dat ik gewoon niet kan geloven dat mensen dat niet inzien. Ik blijf erbij dat het probleem opgeslost kan zijn binnen 6 tot 12 maanden als er gestimuleerd word om aankopen te doen, en er in de media en onze overheid gepresenteerd word dat het leeuwendeel van de crisis voorbij is en het weer "veilig" is om geld uit te geven en dat het verder geen effect heeft op Nederland, dat iedereen zijn baan houd en er niks aan de hand is. Dan bloeit de economie vanzelf weer op! De media en de overheid kiest echter bewust voor het tegenovergestelde, daarom zou je gemakkelijk kunnen gaan twijfelen aan de zuiverheid van de koffie.

Misschien willen ze dat huizen goedkoper worden zodat meer mensen een huis kunnen betalen? Nu een crisis, om een betere en "betaalbare" toekomst te waarborgen ofzo? Zonder dat mensen meer hoeven te verdienen?

Echter lijkt me dat een stupide plan. Hoe dan ook, de overheid (belasting) word er niet slechter op, die krijgen hun geld wel, daar kan je in ieder geval van op aan. Crisis of geen crisis.

En ondertussen volgen wij gewoon op wat ons aangepraat word. Zucht.. Mensen.

Edited by Jinx

Erm tja, een groot deel van het probleem kun je echt niet oplossen door NL'ers weer te laten consumeren. De financials zitten dan nog met dezelfde problemen, net als alle internationeel georienteerde bedrijven. En dat zijn er heel veel in NL.

En zorgen dat Oost-Europa zn schulden aan West-Europa kan aflossen is ook wel handig voor de banken (vooral UBS en ING).

Er staat voor 1700 MRD uit daar vanuit West-Europese landen, waarvan binnenkort 400 MRD terugbetaald moet worden. Gezien het feit dat de munteenheden in Oost-Europa flink gekelderd zijn t.o.v. de euro, zijn die leningen veel en veel duurder geworden, en komt de aflossing in gevaar (het IMF is die landen al te hulp geschoten met miljarden, dat duidt wel aan dat ze niet voldoende geld hebben). Moet je opletten wat er met de banken hier gebeurd als die aflossing niet doorgaat.

Oostenrijk heeft 70% van haar BNP uitstaan in Oost-Europa, daar worden ze niet blij met deze situatie.

En ik zaai geen paniek, ik vertel gewoon hoe de situatie is.

Edited by Mark

Waarom mag deze bagger niet aan het licht komen? Door gewoon door te consumeren en doen alsof er niets aan de hand is, is niet reëel.

Ja, de Amerikaanse overheid heeft de banken gestimuleerd om hypo's te verkopen aan nono's, maar o wat hebben de banken deze totstandkoming met allerhande handen aangepakt om shitloads aan geld te verdienen, wetende dat dit nooit lang goed kon gaan (zie het animatiefilmpje in dit topic). Maar goed, wie dan leeft, wie dan zorgt lijkt het motto van de banken tegenwoordig.

Tis allemaal kortetermijngedachte binnen deze sector. Geld verdienen is #1 business. Op zich ben ik het met deze gedachte - geld verdienen als prioriteit - nog niet zo heel oneens, maar de manier waaróp de burger keer op keer een handvol oren wordt aangenaaid, is gewoon sneu. Maar ja, wat doen we eraan? De burger is afhankelijk gemaakt van de bank. In deze tijden kan de burger amper leven zonder het bankenstelsel. Bank in de problemen, burger in de problemen.

Misschien merken we het laatstgenoemd niet direct een op een, maar wel indirect (banenverlies, werktijdverkorting).

Ik blijf pessimistisch voor wat betreft de huidige manier van het geldroulatiesysteem. Tis gewoon een wankel systeem met als fundament 'vetrouwen'. Yeey.