Jump to content
SXOC.NL Forum
TCD

De zorgpremie voor 2014

Recommended Posts

Je moet betalen hoeveel je er gebruik van maakt?

zo werkt een verzekering niet kerel.

Eens, gaat nergens over dit!

Ik snap de hele redenering niet waarom zou iemand die een hoger inkomen heeft meer moeten afdragen? (Doen ze sowieso al gezien ze in een hogere belasting schaal zitten)

Iemand met een uitkering/slechte baan heeft weinig te besteden lijkt me logisch, waarom in hemelsnaam moet dat beloond worden? Waarom moet iemand met een goede baan gestraft worden?

Als ze nog even doorgaans dan loont het niet eens meer om te werken…

Eens, gaat nergens over dit!

Ik snap de hele redenering niet waarom zou iemand die een hoger inkomen heeft meer moeten afdragen? (Doen ze sowieso al gezien ze in een hogere belasting schaal zitten)

Iemand met een uitkering/slechte baan heeft weinig te besteden lijkt me logisch, waarom in hemelsnaam moet dat beloond worden? Waarom moet iemand met een goede baan gestraft worden?

Als ze nog even doorgaans dan loont het niet eens meer om te werken…

Ik kan me je gevoel wel begrijpen. Echter, ik zie het niet als een beloning, maar meer als een regel "naar daadkracht". Iemand met een salaris van EUR 50.000 heeft meer te besteden dan een jaarsalaris van EUR 25.000. Daarnaast, houdt een huurcontract rekening met je inkomen als je EUR 50.000 of EUR 25.000 per jaar verdient? Nee. De huur blijft hetzelfde. Dan vind ik het (deels) te begrijpen dat de zorgpremie inkomensafhankelijk wordt. Deels, want de hoogte van de premie vind ik absurd. De regeling zelf vind ik oke.

Voor degene, die dan zeggen 'dan had je maar een betere baan moeten nemen'; vuilnisophalers blijven nodig. Glazenwassers blijven nodig. Schoonmakers blijven nodig. Als IEDEREEEN meer wil verdienen en voor de 'hogere' banen gaat, wordt het een zootje in Nederland. Wie haalt dan nog de vuilnis op?

-edit-

De belastingschijven worden in 2014 ook aangepast. Voor mij houdt dit in dat ik van 42% naar 38% ga. Een klein voordeeltje van 4%.

Edited by TCD

Ik ga me niet eens meer verzekering als ik zoveel moet betalen. fuck em.

Kon dat maar WJ. Als je na 3 maanden nog niet verzekerd ben riskeer je een boete van circa €340,- volgens de huidige regeling dus ik verwacht dat de boete flink zal stijgen.

Chris wat een kutargumenten..

NIEMAND die nu chirurg is wil vuilnisman worden en NIEMAND die nu vuilnisman is kan chirurg worden, dus dat hele verhaal valt al af.

Dan is het zo dat je huurwoning wel degelijk inkomensafhankelijk is, elke huurwoning heeft een max. salaris wat je mag verdienen om het te mogen huren, tenminste in Noord-Holland wel.

Als je vreselijk rijk bent ben je niet vaker ziek en dus is het gelul dat je meer betalen moet. Als je arm bent krijg je zorgtoeslag, dus dan is dat ook weer opgelost.

Het is gewoon abnormaal dat ik straks dik 200 euro in de maand moet betalen voor als ik ooit eens naar een dokter ga en dan moet ik nog 300 euro eigen risico ophoesten. Dus ik ben 1 keer in het jaar bij een dokter en dat kost me dan eigen risico maar ik heb wel 12 x 200 euro premie betaald.

Nu is het natuurlijk zo dat ik straks oud wordt en gebrekkig en dat ik dan vaker bij die dokter ben en dan die eerder betaalde euros makkelijk opmaak aan dokterskosten..

Bij een autoverzekering is het immers net zo, elke maand premie betalen en dan je eigen risico ophoesten als je eens wat hebt. Maar daar klaagt niemand over. het is natuurlijk zo dat je van het geld wat je aan zorgpremie betaald wel 8 auto's kan verzekeren. Dat komt dan weer doordat het hele zorgstelsel inefficient werkt en alle mensen die niet gewoon verpleger of verpleegster zijn exorbitante slarissen en bonussen krijgen.

Dus, aanpakken bij de bron, dan worden de kosten lager, wordt er efficienter gewerkt en kan de premie dus naar beneden.

Kon dat maar WJ. Als je na 3 maanden nog niet verzekerd ben riskeer je een boete van circa €340,- volgens de huidige regeling dus ik verwacht dat de boete flink zal stijgen.

na 3 maand een boete van 340 euro, toch even 260 euro uitgespaard !

Hmmm, net eens zitten rekenen, ik zou per jaar 2400 euro meer zorgpremie moeten gaan betalen....fucking 200 euro per maand meer!!!

Dan de HRA nog die ze willen vernaggelen....

KUT VVD

KUT PVDA

Heb ik toch nog geluk met mijn hongerloontje :)

same here, gewoon zorgen dat je een flinke sok met zwart geld achter houd voor de toekomst (geld niet voor B moskofiets).

Chris wat een kutargumenten..

NIEMAND die nu chirurg is wil vuilnisman worden en NIEMAND die nu vuilnisman is kan chirurg worden, dus dat hele verhaal valt al af.

Dan is het zo dat je huurwoning wel degelijk inkomensafhankelijk is, elke huurwoning heeft een max. salaris wat je mag verdienen om het te mogen huren, tenminste in Noord-Holland wel.

Als je vreselijk rijk bent ben je niet vaker ziek en dus is het gelul dat je meer betalen moet. Als je arm bent krijg je zorgtoeslag, dus dan is dat ook weer opgelost.

Het is gewoon abnormaal dat ik straks dik 200 euro in de maand moet betalen voor als ik ooit eens naar een dokter ga en dan moet ik nog 300 euro eigen risico ophoesten. Dus ik ben 1 keer in het jaar bij een dokter en dat kost me dan eigen risico maar ik heb wel 12 x 200 euro premie betaald.

Nu is het natuurlijk zo dat ik straks oud wordt en gebrekkig en dat ik dan vaker bij die dokter ben en dan die eerder betaalde euros makkelijk opmaak aan dokterskosten..

Bij een autoverzekering is het immers net zo, elke maand premie betalen en dan je eigen risico ophoesten als je eens wat hebt. Maar daar klaagt niemand over. het is natuurlijk zo dat je van het geld wat je aan zorgpremie betaald wel 8 auto's kan verzekeren. Dat komt dan weer doordat het hele zorgstelsel inefficient werkt en alle mensen die niet gewoon verpleger of verpleegster zijn exorbitante slarissen en bonussen krijgen.

Dus, aanpakken bij de bron, dan worden de kosten lager, wordt er efficienter gewerkt en kan de premie dus naar beneden.

Get your facts straight: zorgtoeslag wordt afgeschaft, dus dat voordeeltje verdwijnt. Bovendien, de inkomensafhankelijke premie is niet zo 'inkomensafhankelijk' als ik dacht; bij een brutojaarsalaris van geloof ik EUR 70.000 stijgt de zorgpremie niet meer. De echt rijken gaan dus niet pro rata meer betalen dan het middenkader zeg maar. De rijken ontspringen dus in feite de dans. Hoezo inkomensafhankelijk.....

De regeling met betrekking tot inkomen heb je inderdaad gelijk:

"Wijziging huur- en inkomensgrens

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de huur- en inkomensgrenzen voor 2012 aangepast. De inkomensgrens voor sociale huurwoningen is vanaf 1 januari 2012 vastgesteld op € 34.085,00. De huurgrens komt op € 664,66.

Dat betekent dat corporaties minimaal 90% van hun huurwoningen met een kale huur tot en met € 664,66 dienen toe te wijzen aan woningzoekenden met een belastbaar huishoudinkomen van maximaal € 34.085,00 per jaar."

Verdien je EUR 35.000 bruto per jaar, dan kun je sociaal huren vergeten.

Ik ben het niet met je eens dat de rijken net zo veel dienen te betalen als de armen. Rijken hebben nou eenmaal meer te besteden en kunnen dus ook wel meer aan premie betalen. De (echt) armen hebben weinig te besteden. Soms sta ik er verbaasd van hoe weinig. Jan Rijk mag van mij dan wel dieper in de buidel tasten. Ik heb er in ieder geval geen problemen mee met deze regeling an sich, alleen de uitvoering klopt niet. Zorg ervoor dat die inkomensafhankelijke bijdrage geldt over de GEHELE linie en verlaag daarbij de percentage naar een x%. Dit betekent lagere maandpremies voor ons middenkaders :). Hier zit het merendeel van de werkende klasse in, zoals jij en ik Eric.

Enne....don't underestimate de vuilnismannen.

Dus, arme sloeberts die mischien wel werkeloos thuiszitten en de hele dag met pils en een zwaar shaggie op hun lip zichzelf tebarsten hepen moeten minder ZORGpremie betalen dan een man die hard gewerkt heeft voor zijn geld en 3 keer in de week gaat hardlopen en zo gezond blijft?

Nee nee dat is fout.

Kijken naar waarom iemand veel zorg nodig heeft en daarop premies baseren.

Jij rookt? betalen

Jij bent een dikke vetzak zonder dat daar een medische reden voor is? Al je snoepgeld inleveren en premie betalen.

Maar dat is veel werk om te organiseren voor samson en rutte dus dat gaat niet gebeuren.

Als jij hard gewerkt heb voor je geld dan ga je dat niet lekker weggeven aan de staat omdat je toch genoeg hebt.

We vergeten even dat er een paar jaar geleden een systeem is opgezet om zorgverzekeraars met elkaar te laten concurreren en zo marktwerking en scherpe prijzen te kunnen bieden, nu wordt er met mensen omgegaan alsof het auto's zijn.

Betalen, betalen, betalen, betalen.

Ik ben nooit ziek, moet ik veel premie betalen zodat mijn verzekeraar kostendekkend kan zijn om die vuile dikke rokende zuiplap van de hoek om de haverklap naar de dokter te laten gaan? Zodat ie een scootmobiel krijgt omdat ie zijn ene dikke poot niet meer voor zijn ander krijgt? Dat ie zuurstofflessen in hui sheeft omdat ie snachts stikt onder het gewicht van zijn eigen onderkin?

Laat hem van dat geld maar naar de sprotschool gaan en nicotinepleisters kopen, dan gaat ie er ook echt op vooruit.

Ga vervolgens 6 topmanagers uit het bedrijfsleven de zorg later reorganiseren en daar eens zorgen dat er slim wordt omgegaan met uren en kosten, mijn hele familie bestaat uit mensen die direct of indirekt in de zorg werken en die zeggen zelf al dat het beter kan, terwijl op tv alleen maar thuiszorgers worden egintervieuwd die het o zo moeilijk hebben en geen tijd hebben voor een peukie of een bakkie koffie.

Dat is hun werk ook niet, mensen verzorgen, niet bij 8 klanten op een dag een bakkie en een peukie.

Laat samson en gertje maar gaan bezuinigen op hun eigen kabinet, op ontwikkelingshulp aan bodemloze oorlogsgebieden, op eindeloze ambtenaarmolens bij het zoveelste generaal pardon.

Hoezo inkomensafhankelijk, je inkomen bepaalt toch niet hoe vaak je iets mankeerd en zorg nodig hebt?

Eric, ik moest wel ff lachen om je reactie. Je verwoordt het mooi :-).

Terugkomend op wat je hiervoor zei; kijken naar waarom iemand veel zorg nodig heeft en daarop premies baseren. Jaaaaja. Jij raakt betrokken bij een ongeluk buiten je schuld om, wordt blijvend invalide (weg levensvreugde) en hebt als gevolg daarvan veel zorg nodig. Moet die persoon dan meer premie betalen dan iemand, die geen zorg nodig heeft? Das nie eerlijk. Of bedoel je het anders? Het hele systeem is gebaseerd op ingecalculeerde risico's. De benadeelde heeft immers niet gekozen voor blijvende invaliditeit. Net als mensen, die een bepaalde ziekte oplopen en daardoor veel in ziekenhuizen verblijven (kaching). Kost veel, heel veel. Je weet immers nu niet wat je later kan overkomen.

Daarnaast, ik betaal als gezond individu (zoals ik me nu voel en financieel gezien) dan liever een centje extra als ik daarmee voor de minderbedeelden voor wat verlichting zorg. Dat heet sociaal gevoel.

En daarmee komen wij gelijk bij het a-sociale aspect; Lanterfanters. Ben het volledig met je eens dat deze groep geen recht heeft op zorgkorting. Kun je werken? Ga je werken (of in ieder geval laten zien dat je werk zoekt, want niet iedereen krijgt zomaar een baan). Maar ja, hoe ga je dat administratief inkleden? Een immense operatie om een zorgstelsel te baseren op elk individu. Onbegonnen werk. Daarnaast, de gezonde mens van nu kan morgen wel ineens zorgafhankelijk worden.

Eric, ik snap je punt en deel het in dat opzicht ook. Echter, ik bekijk het van een iets andere positie. Ik ben bereid meer te betalen als over de GEHELE linie iedereen naar daadkracht betaalt. Dat gebeurt dus nu niet; vanaf EUR 70.000 stopt de stijgende premie. De groep daarboven wordt naar verhouding minder geraakt en daar kan en wil ik absoluut niet mee leven. Maak het 100% inkomensafhankelijk, stel de % zorgpremies vs. inkomen bij naar beneden, schrap bureaucratie, bonuscultuur, prijsafspraken medicijnen e.d. en je zult zien dat het een stuk goedkoper kan.

Edited by TCD

Zoals ik al aangeef, als je een dikke vetzak bent zonder medische reden an moet je dokken, zo is dat dus andersom bij ouderen, invaliden, chronisch zieken etc. Die kunnen het niet helpen en hebben meestal ook geen geld om extra premie te dokken, maar dat kan toch geregeld worden met het geld van mensen zoals jij en ik? Die nooit ziek zijn?

Lijkt me dat er meer nooit ziek zijn dan dat er mensen zijn die altijd ziek zijn.

Dan heb je gelijk het sociaal gevoel afgehandeld. Blijft het feit dat wat er nu gebeurt gewoon diefstal is.

Natuurlijk is het belachelijk dat het over de hele linie inkomensafhankelijk wordt gemaakt behalve als je meer dan 70.000 euro in een jaar opstrijkt.

De overheid heeft niks met mijn zorgpremie te maken, dat was voor de zorgverzekeraars.

Ik ben gewoon absoluut niet van plan om meer te betalen, ik betaal genoeg om de rest van mijn leven ziek te zijn en dat vergoed te krijgen, als ze meer nodig hebben halen ze dat maar uit een ander potje.

Ga maar wegenbelastingheffen op hybrides die stiekum nooit elektrisch rijden.

Zo, nu weer wat leuks :)