Jump to content
SXOC.NL Forum
N-jinn

bio-ethanol E85

Recommended Posts

Nu zag ik pas op tv weer het 1 en ander over bio-ethanol, maar je kunt het niet zomaar tanken. Alleen de zogenaamde flexifuelcars kunnen dat. Wat ik me nu af vraag is of je je huidige motor kunt aanpassen om te kunnen rijden op dat spul en of het enigzins betaalbaar en haalbaar is.

Op 't engelse forum is er geloof ik iemand die dat heeft gedaan, alleen je inspuiters hoeven maar groter en je branstofmanagement aangepast, maar je kunt dan wel meer turbodruk draaien :thumbs: .

Het is alleen in nederland zo lastig te verkrijgen.

Er rijden in de VS al sr20det's rond op bio-ethanol (UK nu ook). In NL heb je pas 5 pompen ofzo, en het is nog niet zo zwaar gesubsidieerd als in het buitenland. Het is in NL zelfs nog duurder als benzine. Maar daar komt denk ik nog wel verandering in. In Duitsland is de prijs voor E85 (85% ethanol) maar 80 cent per liter. Het verbruik gaat wel omhoog, maar de performance ook met 105RON B) .

http://www.greenfuelsystems.nl/tech/tech.html

http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=279342&page=3

Met bv een apex'i pfc kan je je wagen laten mappen om te rijden op e85. Dan kan je enkel nog op e85 rijden, niet op ieder mengsel van e85 en benzine zoals flexifuel auto's dat kunnen dmv een sensor (FCS fuel composition senor) die meet wat voor mengsel er in de tank zit. Er zijn al verschillende aftermarket bedrijven en tuners die experimenteren met dit soort sensors of al systemen leveren zodat je met een 'oude' auto ook flexifuel kan rijden, zoals bv megasquirt.

Zijn er hier in Nederland ook bedrijven die hierbij zouden kunnen helpen? Ook als je nog verder wil tunen?

zeer interresante topic, ga ik nauw in de gaten houden - waar wel even moet bij stilgestaan worden is dat de ethanol geen smerende werking heeft, wat na een aantal jaar gebruik ongetwijfeld wel merkbaar zal worden bij sommige wagens

Maar het algemene concept van elke verbrandingsmotor zit wel goed, dus verregaande aanpassingen zijn niet nodig. Op dit moment weten we natuurlijk wel nog niet genoeg...

Zorgen dat het ding meer brandstof krijgt, hou je EGT in de gaten en je kunt er zo op rijden. Ik weet niet wat het ideale lambda is bij een bio-ethanol uitlaatgassen, maar bij een oud Citroen Eendje hoef je alleen maar de sproeiers te vervangen voor grotere en het rijdt schoon en nog sneller ook!

Bij een geblazen injectie turbomotor van +120pk per liter is het natuurlijk een ander verhaal maar als je iets van Nis tune hebt geïnstalleerd dan zou het mooi zijn eens een 2e tank te installeren met Bio-ethanol en bij de tuner een bio-ethanol map te laten maken!

Het kost in Duitsland maar 80-90 cent de liter? :w00t:

Edited by PTR

Vervelend is dat je maar 1 map in de meeste (volgens mij zelfs alle) EMS's hebt. Als je nu 2 mappen kon laden en 2 tanks in je wagen had, dan is het makkelijk swappen. Helemaal ombouwen naar flexi-fuel is ook best prijzig.

Nistune schijnt helemaal de bomb te zijn, maar die is niet voor s14A ,komt misschien nog wel, maar ja...om daar op te wachten.

Bovendien ben ik waarschijnlijk best wel afhankelijk van een goede mapper omdat ik het mezelf nog niet vlekkeloos zie doen en ik heb geen zin om mijn eigen wagen te verneuken.

Om echt profijt te kunnen hebben van E85 moet je een ecu systeem hebben waar je de timing ook van kan veranderen. Grote voordeel van E85 is de de klopgrens veel hoger ligt. Je kunt er veel meer voorontsteking draaien = meer vermogen. Die meuk zou ook nog veel goedkoper kunnen worden, er zit per liter van die zooi iets van een euro transport kosten, omdat het ergens in een oostblokland geproduceerd wordt :)

Jongens, denken jullie nou echt dat de regering niet ziet dat er naarstig wordt gekeken naar alternatieven? Als zij doorkrijgen dat andere brandstoffen worden gebruikt - zoals dit - dan zullen ze hun aandacht hier meer op vestigen (lees: verhoging van de prijs). Het kan toch immers niet zo zijn dat jij en ik minder betalen dan 1 euro de liter............is veel te goedkoop man :D.

Ik vind dat er eens serieus geprotesteerd moet worden, maar ja krijg dat maar eens voor elkaar in dit land, allemaal schaapjes.

Edited by N-jinn

jullie vergeten 1 ding.

bio ethanol verbruik meer bandstof.

wat een normale volvo v70 1 0p 12 rijd rijden de bio ethanol 1 op 8 soms wel 1 op 7

je ben achteraf wel ietsje goedkoper als je in DL tank maar nu kost een bio ethanol(alleen verkrijgbaar bij 10 tank station) 1 euro 90 ongeveer

kort gezegd duurder dan 98 tanken.

maar voor na beie toekomst is dat wel alternatieve brandstof op dit moment.

ik wacht nu nog de electrice en waterstof.

kwa prestatie doen die niet slecht.

alleen bij electrice is wel een nadeel als de accu op is dan duurd het behoorlijk lang voordat hij volgeladen is.

dan is waterstof beter

Haha, wacht je er echt op op elektriciteit, dat je straks je 155kw elektromotor in je SX kunt opladen? Elektriciteit is verschrikkelijk saai man! Nog saaier als fietsen.

als het goed gehoord heb gaat klm ook op bio-ethanol vliegen..... dus het zal wel veel mogelijk zijn (als je er centen voor hebt)

Ik ben ook van plan om mijn s13 om te bouwen naar ethanol, maar enkel om de vermogenwinst ik kan nl. spotgoedkoop Ethanol kopen die vroeger door de Belcar op Zolder werd gebruikt.

Ik ben van plan om een 2 de tank bij te bouwen en 4 injectoren van een vloeibaar LPG systeem te gebruiken met een slave computer die ik perfect kan mappen (ook van een LPG systeem)

Dus mijn originele ECU blijft alles doen en van het moment dat ik op ethanol rij gaat mijn slave ecu de injectie tijd aanpassen enkel de voorontsteking kan ik dan niet regelen.

Wij hebben voor Saab Belgie een project sucssesvol beeindigd waar we een Bio ethanol hebben omgebouwd naar LPG

Ik hou jullie op de hoogte

als het goed gehoord heb gaat klm ook op bio-ethanol vliegen..... dus het zal wel veel mogelijk zijn (als je er centen voor hebt)

Dat denk ik niet want een turbine motor loopt niet op vluchtige brandstoffen maar op (bio)diesel zoals slaolie o.i.d. Dat was ook de reden waarom werknemers van een bepaalde luchtmachtbasis illegaal kerosine tankten in hun diesel auto, dat terwijl sommigem minder dan 10km per dag naar hun werk moesten rijden. :lol: