Even voor de goede orde;
Als die gaat om de CA18DET wat in het chassis gelegen heeft dat nu in mijn garage staat, kan ik mijn ervaring met dit blok even delen.
Dit blok lag in het chassis wat ooit van Dirk Jan was, nadat we hier een nieuwe versnellingsbak onder gehangen hebben ter plekke bij Dirk Jan zelf en de vloeistoffen gecontroleerd hebben zijn we hiermee naar Zuid Limburg gereden. Zelf heb ik hier ook nog een stuk van gereden omdat Nayiem mijn mening over de auto en de motor wilde hebben. De motor liep erg mooi op wat leek een lekke spruitstuk en elbowpakking na, wat natuurlijk een rotherrie geeft. De enige tik die in de motor zat was een klepstoter, wat logisch is gezien de tijd die het ding stil gestaan had. Dit hebben we opgelost door hem een uurtje met wat ATF door de olie te laten lopen en vervolgens te voorzien van nieuwe olie en filter.
Omdat Nayiem de auto voornamelijk voor driften en trappen wilde gebruiken hebben we vervolgens van chassis geruild, hij vond het te zonde om zo'n hard chassis voor zo'n doeleinde te gebruiken, en zodoende hebben we ze naast elkaar op de bruggen gezet en de hele handel geswapt. Motor, bak, interieur, naven, remmerij, uitlaatsysteem, fmic, brandstofpomp en de rest van de hele handel. Ik weet dan ook als geen ander dat de motor die uit het chassis met kenteken DDLG90 (mijn oude) kwam de motor is die in de auto van Dirk Jan lag. Bij de swap constateerde we dat het uitlaatspruitstuk een bout miste en een pakking kapot had, we hebben erop gepield maar het is gelukt de pakking van enkel die runner ertussenuit te wrotten en er een nieuwe tussen te schuiven, waarna we een nieuw tapeind erin gedraait hebben en de 2 bouten van de betreffende runner (cilinder 4) weer aangetrokken hebben. De binnenkant van de poorten hebben we dan ook niet gezien. Ook is er een nieuwe elbow pakking geplaatst en vanaf dat moment klonk het blok prima en liep erg mooi.
Zie hier de foto genomen na het swappen van mijn SR20 in Dirk Jans oude chassis en de CA18DET in chassis DDLG90 (al zie je het kenteken niet omdat de voorbumper er ook af lag ivm de fmic).
Wat hierna met de motor gebeurd is zou ik niet weten natuurlijk, maar op het moment dat we alles omgelegd hebben lekte er niets van vloeistoffen en waren ook de geluidjes door lekke pakkingen en de klepstoter opgelost. Van bigends is in elk geval al helemaal geen sprake geweest, daar was hij in het begin wel bang voor door het klepstoter geluid, maar dit was dus gewoon een klepstoter.
Wat hierna gebeurd is ermee weet ik verder ook niet. Wel weet ik dat Nayiem niet iemand is die liegt over wat hij verkoopt. Als de staat van het blok zo slecht is zal hij dit oprecht niet geweten hebben, maar gezien hij er tot het laatste moment mee gereden heeft lijkt het me wat vreemd. Daarbij bied hij ook al zelf veel oplossingen en probeert hij met je mee te zoeken naar een oplossing die voor jou passend is, iets dat ik zelf toch heel netjes vind.
Ik ken Nayiem al een flinke tijd en kan alleen zeggen dat het een eerlijke en behulpzame jongen is. Ik heb hem in het verleden veel geholpen met zijn auto projectjes en als één van de weinige die ik ken resulteerde dat in een ongekende gulheid van zijn kant. Zo kreeg ik ooit een digitale 180SX dashcluster met HUD van hem kado voor de moeite en toen hij een auto kocht met aan één kant een JDM folding mirror, uitgerekend de kant die bij mij stuk gereden was zonder briefje erbij, was zijn keuze mij die kant te geven. Menig ander persoon had gewoon aan mij de kant gevraagd waar ik op dat moment toch niets meer mee kon. Toen hij mij kon helpen aan een roestvrij chassis deed hij dit ook direct, zonder hier iets voor te vragen buiten de hulp van het omswappen van de hele handel. Het komt er bij mij derhalve dan ook niet in dat hij jou bewust zou hebben proberen te neppen en gezien de antwoorden die hij geeft in dit topic is ook zichtbaar dat hij nog altijd probeert de situatie netjes op te lossen.
@Nayiem: Vervolgens altijd zorgen dat de persoon de motor heeft kunnen horen lopen en er het liefst nog mee heeft kunnen rijden (als ze daar niet voor op en neer willen rijden dan kopen ze de motor toch lekker ergens anders?), als dat niet mogelijk is gewoon wat meer ervoor vragen en de motor zelf inbouwen en bij het ophalen van de auto samen een testrit maken. Dan heb je achteraf ook geen gezeur.