Jump to content
SXOC.NL Forum

WantedS13

Bezoeker
  • Content Count

    5,477
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

WantedS13 last won the day on March 6 2014

WantedS13 had the most liked content!

Community Reputation

234 Excellent

1 Follower

About WantedS13

  • Rank
    Absurd user
  • Birthday 04/12/1982

Recent Profile Visitors

573 profile views
  1. WantedS13

    Emoticons

    Waar zijn ze heen?
  2. Ik zie dit topic nu pas... bah r.i.p. patrick
  3. Het vermogen dat de ventilator verbruikt is niet het vermogen dat de motor moet leveren, dit is het vermogen dat de ventilator van de dynamo vraagt. Stel, je zet je auto op de rollenbank en maakt een run die levert X vermogen, nu maak je nog een run maar dit keer hang je een load van 1kw aan je dynamo dan zul je zien dat je nieuwe curve een pak meer dan 1kw minder uitpakt. Dit komt omdat bij het opwekken van die 1kw door je dynamo er ook vermogen verloren gaat. Ik gok dat een dynamo van een S13 een piekefficientie heeft van niet meer dan 50%, dan gaat er ook nog vermogen verloren in de aandrijfriem. Dus, als je dynamo 1kw moet leveren dan kost het op het toerental waar de dynamo zijn piekefficiëntie levert méér dan 2kw aan motorvermogen. Doorgaans zit de dynamo echter helemaal niet in zijn piekefficiëntie, dus kost het in het grootste deel van de vermogenscurve nog méér. Bij het omzetten van energie in een andere vorm gaat ALTIJD vermogen verloren. 100% efficiënt is het nooit. De enige manier waarop ik het vermogen zie opleveren is als je voldoende rijwind hebt en dan je ventilators automatisch uitschakelen door middel van een thermoswitch... echter dan nog heb je het over vermogen dat enkel en alleen op papier merkbaar is en bij het aan/uitzetten tijdens accelereren. Ik durf trouwens te wedden dat de mechanische ventilator echter VEEL meer lucht verplaatst dan de meeste setje electrische ventilatoren.
  4. Ik ben heel erg nieuwsgierig naar een dyno met electro fans, want ik vermoed eigenlijk dat deze nog meer vermogen kosten.... In plaats van met de motor direct meedraaien moet dan namelijk een electrische fan (die nooit 100% efficient is) aangedreven worden door de dynamo (die ook niet 100% efficient is) welke dan weer door de motor aangedreven wordt. Op deze manier lijkt mij veel meer energie verloren gaan. Het enige voordeel voor een electro setup lijkt mij wanneer je voldoende rijwind hebt en de electrofan uitgeschakeld kan worden.
  5. Eens een S13 die voor wat anders dan driften gebruikt wordt.
  6. Dit is het topic waar ik heen kijk als ik misselijk ben. Zo hoef ik niet met een vinger in mijn keel te porren en tóch zo van hetgeen af dat me zwaar op mijn maag lag. Top.
  7. Dat zei m'n vader ook, totdat 'ie 'n keer een stukje mee wilde rijden.
  8. Kets... wa vor drank hedde gij?!
  9. Ze beginnen ook steeds serieuzere dingen te doen Supergramps was al cool, maar die kever is echt de shit!
  10. Heel mooi ding, zeker niet te veel aan doen, maar 100% standaard laten zou ik toch heel moeilijk vinden. Oh ja... welkom terug, Mark!
  11. Dit is echt briljant. https://www.youtube.com/watch?t=58&v=VKKUcsSuePI
×
×
  • Create New...